במאי 2017 יצא חגיגית לדרך 'אוטובוס השבת' בבת ים. הקו פעל חצי שנה, ונע על מסלול קו 18. יש מי שהתנגד להפעלתו וכבר בשבוע השני להשקתו הושלכו על אוטובוס השבת אבנים, שבוע לאחר מכן נתלו בעיר פשקווילים בגנותו.

ביולי 2018 יצא לדרך מכרז להפעלת מוניות שירות מטעם משרד התחבורה, והפרויקט הניסיוני בבת ים הופסק במחשבה שבקרוב תופעל בעיר תחבורה רשמית בשבתות. איפה זה עומד היום? 

האוטובוס שפרץ את השבת. צילום: אילנה קלמן

חלק ניכר מתושבי בת ים אינם מחזיקים בבעלותם רכב פרטי, ועבורם כל יציאה מהעיר (או תנועה בתוכה, כדי להגיע לים למשל) בשבתות היא בעייתית ויקרה. הם היו הנהנים העיקריים מאוטובוס השבת שפעל בבת ים מטעם עמותת 'נוע תנוע' למען תחבורה ציבורית בשבת במשך כחצי שנה.

 רועי שוורץ -תיכון, מייסד העמותה, מספר: "במשך חצי שנה הפעלנו קו אוטובוס בשבת בדיוק כמו קו 18 המחבר את בת ים, יפו ותל אביב, זהו קו שנבחר כיוון שהוא מאוד מתאים לצרכים של יום שבת, ללכת לטייל".

תיכון-שוורץ מסביר שלהפעלת הקו קדמה הכנה ממושכת. "המתנדבים של 'נוע תנוע' עבדו במשך ימים ארוכים, והגיעו מהשעה 5 בבוקר לחלק פליירים בעברית וברוסית לכל הנוסעים על הקווים הללו, ופרסמו בשלטי חוצות. אני מאמין שהגענו ל90% מתושבי העיר, וכך במשך חצי שנה שהפעלנו את הקו בשבתות, לא ציפינו לכזו הענות ולכזו הצלחה", הוא אומר. 

פשקווילים נגד אוטובוס השבת בבת ים | צילום: א.ר.ג

למרות ההצלחה, הוחלט על הפסקת הפרויקט, וזאת בשל החלטת משרד התחבורה לקדם מוניות שירות. "היה מכרז שהוקפא שנים עבור מוניות שירות באזור המרכז, ואז הפרובוקציה שלנו גרמה למשרד התחבורה להשיק בינואר 2018 'קול קורא' לציבור לחוות דעתו על מסלולי קווים מבת ים וחולון. המכרז להפעלת שרותי מוניות השירות יצא ביולי 2018", אומר תיכון שוורץ.

אז החלטתם להפסיק להפעיל את האוטובוס?

"מבחינתנו עשינו את שלנו, גרמנו למשרד התחבורה להרים את הכפפה. במקביל אנחנו מאמינים שמי שיזכה במכרז יהיה מחויב לעבוד בשבת גם כי זה פשוט לא יהיה לו רווחי מספיק לעבוד רק באמצע שבוע".

מי יעזור לקדם תחבורה ציבורית בשבתות בבת ים?

ראשית פנינו למי שהייתה ממובילות המאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, חברת המועצה ויו"ר סיעת מרצ בבת ים, קטי פיאסצקי-מורג. כחברת אופוזיציה בקדנציה הקודמת יזמה כנס לקידום תחבורה ציבורית בבת ים בשבתות, העלתה הצעה לסדר במועצת העירייה בנושא, והייתה בין תומכי האוטובוס של 'נוע תנוע'.

"גם אני כמו כולם, מחכה שמוניות השירות יתחילו לפעול", אמרה בתגובה חברת המועצה (ובקרוב סגנית ראש העירייה ברוטציה). 

פיאסצקי־מורג | צילום: קובי קואנקס

לאור היוזמה המחודשת של הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות בטבריה ע"י 'נוע תנוע', פנינו גם אליהם, אך גם משם נראה שלא יבוא כרגע הפתרון.

מ'נוע תנוע' נמסר: "כארגון ללא מטרות רווח איננו יכולים לתת מענה של תחבורה ציבורית בשבת לכל רחבי הארץ. אבל ברגע שיבחר זכיין למוניות שירות באזור בת ים אנחנו ללא ספק נשמח לסייע לו בהפעלת התחבורה בשבת".

פנינו גם למשרד התחבורה שהוציא כאמור קול קורא למוניות שירות, ושאלנו מתי יתחילו לפעול בבת ים מוניות השירות והאם הן יפעלו בשבת.

ממשרד התחבורה נמסר: משרד נערך בימים אלה להפעלת מוניות שירות בגוש דן. שני מכרזים ראשונים של מוניות שירות פורסמו לפני מספר חודשים, וצפויים להתחיל לפעול כבר בחודשים הקרובים. מוניות השירות יופעלו ויסובסדו בימי חול. הבחירה האם להפעילן גם בסופי השבוע תהיה בידי המפעיל".

המציאות מלמדת שכרגע בבת ים בשבת הדרך היחידה לנוע היא רכב פרטי או הליכה. "הבטחות לחוד ומעשים לחוד", מסכם תושב העיר, שלא מחזיק רכב פרטי. "שנים אנחנו מחכים שיתקדם משהו לכיוון של תחבורה ציבורית בשבת, ומוניות שירות יעילות גם עבורנו, תושבי בת ים, אבל כלום לא קורה. מי שאין לו רכב תקוע בבית או נאלץ לשלם הרבה מאוד על מוניות. חבל שזה המצב, אבל אחרי הבחירות כל ההבטחות נעלמו".