נהגים שממהרים ומלוות לא איכותיות, מדאיגים את הורי הילדים המתחנכים בפעוטונים של החינוך המיוחד, ומשתמשים במערך ההסעות בבת ים.
גם התחלופה הגדולה לא עוזרת | צילום: שאטרסטוק

מדובר בפעוטות עד גיל שלוש עם עיכובי התפתחות רב־מערכתיים, שזכאים למעונות יום שיקומיים הניתנים במימון של משרד הרווחה והעירייה. חלק מהמעונות נמצאים בבת ים וחלקם מחוץ לעיר. ההורים, אשר לחלקם ילדים נוספים, נאלצים לנסוע לחלקיםשונים בעיר ולכן, כחלק מהעזרה וההקלות שניתנים על ידי מחלקת הרווחה בעיר, זכאים הפעוטות במעונות החינוך המיוחד להסעות.

בהסעות אלה ישנה מלווה שכירה ונהג אשר חברתו זכתה במכרז למערך ההיסעים. "הבעיה מתחילה בהון האנושי של חלק מהמלוות", מספרת אחת האמהות.

"חלקן אינן מוכשרות לטפל בילדים עם מוגבלויות, וישנה תחלופה רבה בתפקיד. דווקא הפעוטות שלנו, ילדי החינוך המיוחד, שזקוקים לפנים מוכרים וידידותיים, סובלים מכך. התופעה הזאת גורמת לילדים תחושת חוסר ביטחון ולנו ההורים לחרדות".

בנוסף לכך, מספרת אם אשר בנה חולה אפילפסיה: "קורה לעתים שילד מתעכב, אם זה בגלל לחץ של בוקר, או גשמים שמונעים המתנה בחוץ, במקרה כזה הנהג לא רואה אותנו מחכים והוא פשוט נוסע. ברור שאין ציפייה ממנו לחכות לכל ילד במשך עשר דקות, אבל אפשר לגלות מעט רגישות כאשר מדברים על ילדי החינוך המיוחד. הלו"ז הצפוף שלהם פוגע ביחס המתחשב הנדרש כלפי אוכלוסייה רגישה".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "ככלל, שכר המלוות ושעות עבודתן נקבע על ידי משרד הרווחה ובהתאם לחוק. בטרם כניסתם לתפקיד, מקבלים המלווים הכשרה על מנת לקבל את הכלים המקצועיים למילוי תפקידם. החברות שמבצעות את ההסעות פועלות על פי תקנות הסעה בטיחותית של משרד הרווחה ומשרד הבריאות, ואנו מקיימים בקרה ופיקוח שוטפים. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן להתחשב בצרכים הפרטניים של כל הורה ופעוט. אנו עושים הכל על מנת להימנע מתקלות. בנוסף, עיריית בת ים עושה מאמץ כדי לפתוח מעונות יום נוספים על מנת לקצר את זמני ההסעות".