אמש (שלישי) יצא ראש עיריית בת ים צביקה ברוט בהצהרה בעמוד הפייסבוק שלו על השקעה מתוכננת של 20 מיליון שקלים בהכשרת שבילים לרוכבי אופניים. מדובר בבשורה משמחת, אך רוכבי האופניים ודאי יתפלאו לשמוע מילים שונות לחלוטין שאמר ברוט בכנס ארצי בנושא פתרונות לפתיחת עורקי התחבורה בישראל. 

ברוט | צילום: קובי קואנקס

ביום רביעי האחרון התקיים לראשונה בישראל הכנס הארצי "חולץ פקקים" בנושא פתרונות לפתיחת עורקי התחבורה בישראל. בכנס אשר הפגיש גורמים רבים בשלטון המרכזי ובשלטון המקומי, באקדמיה, ארגוני סביבה וחברות תחבורה חכמה, דנו בבעיות המהותיות של פקקים, גודש בכבישים וזיהום הסביבה הפוגעות בנוסעים ובמשק כולו.

בין 25 הדוברים בכנס היה גם ראש עיריית בת ים צביקה ברוט. לדברי חברי איגוד התחבורה החשמלית הקלה בישראל (LEVA), שנכחו בכנס, הפליא ברוט את השומעים ואמר: "אנחנו עובדים על שבילי אופניים אבל אני לא מאמין שתושבי בת ים ישתמשו בהם בדור הנוכחי, אולי בדור הבא״.

אורי דואק, ממנהלת LEVA, טוען כי ענף התחבורה הקלה, גדל בצורה דרמטית בישראל בעשר שנים האחרונות, והוא כולל 400 אלף כלי רכב קלים הכולים אופניים, קורקינטים, סגווי ועוד.

לדבריו, בבת ים הבעיה חמורה במיוחד. "בבת ים כמו ברוב גוש דן, המצב התחבורתי נוראי. הרי לכולם ברור שלא יהיו עוד כבישים בעיר, אין מקום להכפיל את כמות הכבישים ולכן זה רק יהיה יותר גרוע כי בונים בניינים חדשים, שזה אומר תושבים נוספים ורכבים נוספים".

אחד המאזינים בכנס ששמע את דברי ראש העירייה הגיב עליהם בכעס. "אני מופתע וכועס מאד לשמוע, מראש העירייה הנבחר, כי תושבי בת ים לא ישתמשו בשבילי אופניים", אומר יניב לוי, בעל החנות 'יניבס בייק' באזור התעשייה בבת ים. "כיום אני מוכר מאות כלים בשנה מכלל הסוגים כאשר לקוחות רבים מתרעמים על מחסור התשתיות והשבילים לאופניים באחת מהערים הפקוקות ביותר בישראל.

"רבים מהם מספרים לי כי הם רוצים לעזוב את הרכב הפרטי ולחסוך כסף וכמובן עלויות חניה, אבל אין להם תשתית ראויה להתניידות בטוחה ולכן, הם חוששים לסכן את עצמם".

המחשה: shutterstock

גם משה נח מ'אופני נח' טוען שמדובר בהתבטאות מפתיעה: "במשך כל כך הרבה שנים, אני רואה צמיחה וכמיהה של תושבי עיר לשבילים ייעודיים לרכיבה בטוחה ונפרדת מהולכי הרגל וכלי הרכב. תושבי העיר מאסו בפקקים ובתחבורה הציבורית הלא מספקת".

"אז מדוע מזניחים את תושבי בת ים", שואל לוי מ'יניבס בייק', "ושוב נשמעות הצהרות לא הגיוניות. אנחנו מתקרבים לשנת 2020 ואני מצפה מראש עירייה חדש שרק נכנס שיפעל להוריד את העומס על הכבישים".

"בת ים ספציפית היא עיר קלאסית לשבילי אופניים", מסכם דואק. "היא שטוחה, שמשית, ותהיה מחוברת גם לפרויקט הממשלתי 'אופני דן', שזה 120 ק"מ של אוטוסטרדה שהולכת לחבר את כל גוש דן. מדובר בפתרון זול, טוב לסביבה וכלכלי לתושבי העיר, אז לבוא ולהגיד שהתושבים לא יסעו - זה פשוט לא נכון".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: ״נראה שנציגיכם לא הבינו את הדברים, או שאולי כלל לא נכחו בכנס, כיוון שהדברים הפוכים לגמרי: ראש העיר הכריז בכנס כי העיריה והממשלה ישקיעו כ-20 מיליון שקלים בהקמת רשת שבילי אופניים בבת-ים בחמש השנים הקרובות. ראש העיר ציין כי לצערו רבים מתושבי בת-ים בדור הנוכחי לא משתמשים באופניים וחובה על הממשלה והעיריה לעשות הכל כדי לאפשר להם להשתמש באופניים גם בדור הנוכחי ולא רק בדור הבא״.