גן ילדים. אילוסטרציה: shutterstock

על רקע חשיפת מקרי ההתעללות של נשות צוות במעונות בילדים, נבחרה ענת דדון, יו"ר סניף הסתדרות המורים בבת ים, לתפקיד ראש המחלקה לגננות בהסתדרות המורים הארצית. ויש לה כבר מטרה אחת ברורה - להבחין בין גננות מוסמכות ובין כל מי שהיא לא. לטענתה, השימוש בכינוי 'גננת' בפרשות האחרונות מכתים ציבור שלם שכלל אינו קשור. "עצוב וכואב לי לשמוע שהחברה שלנו מכלילה את כל הגננות באשר הן".

הדבר הראשון והבוער ביותר בשטח הוא הנושא של גננת מוסמכת על ידי משרד החינוך אל מול מטפלות וסייעות. "במצב הקיים כיום כל אחת שיש לה דופק, קמה בבוקר ומחליטה לפתוח גן", היא אומרת השבוע. "זה פשוט דבר שלא יתואר".

לדבריה, המדינה חייבת לשנות את היחס שלה לכל נושא החינוך לגיל הרך. "במדינת ישראל צריכים להבין שילדים לא נולדים בגיל 3, שבו מתחיל הפיקוח של משרד החינוך על המסגרות החינוכיות. צריך שיהיו הכשרה, פיקוח של משרד החינוך וכמובן גם מבחני אישיות, על המסגרות החינוכיות של הפעוטות בגילאים 0-3, זה פשוט נורא מה שקורה במדינה, יש פה התעללות בחסרי ישע".

דדון. "גננות הן טרף קל" | צילום: פרטי

דדון, אשר גדלה והתחנכה בבת ים, מילאה מגוון תפקידים בהוראה לגיל הרך, וב־12 השנים האחרונות ניהלה את החטיבה הצעירה ע"ש אלון בעיר. לפני כשנתיים היא נבחרה לתפקיד יו"ר סניף בת ים בהסתדרות, "מיד זיהיתי את המצוקה הגדולה שבה נמצאות הגננות, לדעתי זהו תחום מאוד קשה ובודד, כיוון שבבית הספר למורים יש עם מי לפרוק את מה שעל לבם בחדר מורים, אבל גננת נמצאת ימים שלמים עם סייעת אחת או שתיים שבדרך כלל נבחרו עבורן. נוסף על כך, הגננות הן מה שנקרא 'טרף קל' לרשות ולפיקוח. גננת חדשה שאינה מודעת לזכויותיה עלולה להיות מנוצלת".

לדבריה, יש לשפר את תנאי העסקתן ברמה הארצית, כולל שכר, ציוד בגן וכו'. "הגננות הן האדם הראשון שהילד שלנו נפגש איתו במערכת החינוך הציבורית. זהו בעיניי המקצוע החשוב ביותר במערכת החינוך. בשביל להיות גננת צריך להיות אדם מכיל, עם לב ענק. לא סתם הרבה מהילדים מתבלבלים וקוראים לגננת 'אמא'. כך זה צריך להמשיך להיות".