הוויכוח סביב בניית התשתית של הרכבת הקלה בבת ים לא שוכך גם השבוע. הדעות בעניין הצורך ברכבת הקלה, המחיר שמשלמים התושבים תמורתה ויעילות העבודות, חלוקות בין תושבי העיר. השבוע הוויכוח נסב סביב גינת דקר, והחשש כי תוואי הרכבת הקלה יביא להריסתה. בעיר ללא יותר מדי פינות ירוקות, אפשר להבין את חשש התושבים.

אולם השבוע התברר כי אין כוונה להרוס את הגינה, ולאחר השקת הקו האדום בשנת 2021, הרכבת פשוט תעבור דרכה.

הדמיית הרכבת ברחוב הרצל פינת דקר | באדיבות נת"ע

פינה נדירה

הגינה בחלקה כבר הרוסה, לצורך עבודות התשתית של הקו שכבר החלו. "הבעיה היא לא בשיפוצים", אומר השבוע תושב העיר. "גם לא בסגירת הכבישים, אלא בעובדה שיש בקרבת הגינה שלושה בתי ספר: 'טבנקין', 'דוד אלעזר' ו'סוקולוב'. בניגוד למה שאנשים חושבים, אין כוונה להרוס את גינת דקר. כפי שאפשר לראות, רק חלק קטן מהגינה נסגר לצורך עבודות, ורוב שטחה נשאר כפי שהיה. כמות הילדים שעוברת דרך הגינה הזו היא עצומה. היום זה כבר מסוכן, מה יהיה כשהרכבת תצא לדרך?".

ואכן, על פי התוכנית של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), בדומה לתוואי הרכבת הקלה בבירה, שעוברת בתוך המדרחוב של ירושלים, בבת ים תעבור הרכבת בתוך הגינה. "אני לא מבין איך מתכננים להשאיר את הגינה כפי שהיא כאשר תעבור פה רכבת קלה בדיוק בשוליים שלה", תוהה התושב. "זה מסוכן בצורה יוצאת מן הרגיל. העבודות שמתנהלות בעצלתיים ולא תורמות לבטיחות של ילדינו הן כנראה רק ההתחלה".

העבודות בסמוך לגן דקר | צילום: קובי קואנקס

"ככל שעובר הזמן, יותר ויותר ברור לנו שהרכבת שנבנית פה היא מיותרת לחלוטין", אומרת תושבת אחרת. "בעיר ממילא צפופה, באים ובונים לנו רכבת עילית? מי שמע על דבר כזה? למי זה נראה הגיוני שרכבת קלה עוברת בתוך גינה ציבורית? זה נשמע למישהו כמו רעיון טוב?!

הרעש של הרכבות עוברות, עומס האנשים בתחנות ואני מניחה שגם הזיהום שיהיה וכל זה לצד הגינה הציבורית אשר אמורה להיות 'לרווחת התושבים'?. זוהי אינה רווחה. אני בתור אמא לא הייתי לוקחת בכוונה תחילה את הילדים שלי לגינה הזו ומחפשת אלטרנטיבות אחרות. אולי עדיף באמת להרוס אותה וזהו".

"הרכבת חיובית בעיניי", מסביר תושב אחר. "היא תעלה את ערך הדירות בגלל שהתחבורה תהיה יותר נגישה לתל אביב ולמקומות נוספים, אבל זה ממש לא אמיתי לעשות תוואי של רכבת בסמוך לגינה. איזה הורה יחשוב לשבת בגינה הזאת כעת? אני בטוחה שהגינה תהפוך להיות סתם ליופי ולא לשימוש התושבים. לא משנה כמה גדרות יקימו, זה כל כך מפחיד ומסוכן שלא היה עולה בדעתי לבלות שם עם ילדיי".

העבודות בסמוך לגן דקר | צילום: קובי קואנקס

מחברת נת"ע נמסר: "אכן, אין כוונה להרוס את גינת דקר, יבוצעו שם העבודות המתוכננות לטובת הקמת הרכבת ולאחר מכן יתבצע שיקום של הגן. תהיה הפרדה ברורה בין הגינה לבין הרכבת. העבודות מתקדמות לפי לוחות הזמנים המתוכננים והמטרה היא לסיים את הקמת הקו ולהפעיל אותו באוקטובר 2021".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "הפעילות של הנהלת העיר תביא לבסוף לשיפור התוואי הרע שאושר בעבר, ולחיזוק הביטחון להולכי הרגל בתוואי".