בעיר בת ים פועלות מספר תחנות דלק בלב שכונות מגורים. בהצעה לסדר שהעלה חבר המועצה מסיעת 'ישראל ביתנו', יבגני אייזנשטט, מועלה חשש תושבים הגרים בקרבתם ובקשה מהעירייה לבדיקה מיידית. 

תחנת דלק | צילום: איתמר רותם

"לאחרונה הגיעו אליי פניות מתושבים המלינים על הקושי לחיות ליד תחנת דלק", מסביר אייזנשטט, ומפרט שתי סיבות עיקריות לחשש:

הראשונה היא אדי הדלק שנפלטים מהתחנה ומהווים מפגע תברואתי ובריאותי. "אדי הדלק מכילים חומרים אורגניים רעילים ומסרטנים בבני אדם, כמו בנזן, המשפיעים ישירות על בריאותם של הנחשפים אליהם", לשון ההצעה.

השנייה היא המצב הבטחוני הנפיץ: "מגיעות רקטות לאחרונה גם לאזור המרכז. התושבים פשוט מפחדים וזה ממש בצדק". 

בהצעה מפורטת תכנית תמ"א 18 הקובעת הוראות והנחיות להקמת תחנות תדלוק ומחייבת שמירת מרחק של לפחות 40 מטרים מבנייני מגורים ו-80 מטרים ממוסדות ציבור רגישים כמו בתי חולים, מעון לקשישים וכדומה. 

יבגני אייזנשטט | צילום: קובי קואנקס

"בפועל זה לא נעשה כך", אומר אייזנשטט. "לדוגמא ברחוב ירושלים יש בקושי 10 מטר מרחק בין תחנת הדלק למבנים, יש חוק וצריך לאכוף אותו".

"טוב שמישהו חושב עלינו", מגיב על ההצעה תושב המתגורר סמוך לתחנת דלק ברחוב רזיאל בעיר. "שנים שאנחנו מדברים על הפגיעה הבריאותית, יש שכנים שחלו ואין לנו ספק שיש לזה קשר. וזה בלי לדבר על הרעש שאנחנו סובלים ממנו בלילות. אנשים שיושבים בשולחנות ליד חנות הנוחות, צועקים ושותים. מישהו צריך לעשות פה סדר".

אייזנשטט ביקש מהעירייה לבדוק את כל תחנות הדלק בשטח העיר, ולוודא ש"תחנות שאינן עומדות בתנאי החוק לא יוכלו להמשיך ולעבוד תוך סיכון חיי התושבים". 

בישיבת מועצת העירייה הוחלט שלא לדון בבקשה והיא הורדה מסדר היום. ראש העירייה, צביקה ברוט, הסביר שנעשות בדיקות תקופתיות לתחנות הדלק בעיר, ותכנית תמ"א 18 (והמרחק שנקבע שם בין התחנות לבנייני מגורים) אינה תקפה לתחנות ישנות אלא רק לתחנות חדשות.