תושבים במרכז העיר אשר קיבלו מכתבי התראה מעיריית בת ים על כך שהבניין שבו הם מתגוררים מוגדר כמסוכן מקדישים ימים כלילות באיתור יזם אשר יקדם עבורם פרויקט התחדשות. לטענתם, הגבלות של העירייה "תוקעות להם מקלות בגלגלים".

בניין מתפורר במרכז העיר | צילום פרטי

מרבית התושבים התגוררים בבניינים הללו הם בעלי הכנסות נמוכות, קשישים ועולים חדשים. "מבחינתנו", מבהיר אחד מהם, "מהלך ההתחדשות העירונית אשר מובילה העירייה בשנים האחרונות מבורך. אבל עדיין אנחנו מתמודדים עם קושי לא קטן. בעת חילופי הקדנציות בין ראשי הערים, ההנהלה החדשה הכריזה כי היא מתנגדת לפרויקטים של פינוי־בינוי בעיר ומעדיפה לקדם התחדשות עירונית של תמ"א 38/2, באישור פנימי ומזורז".

הבעיה היא לא בפרויקט התמ"א 38/2, טוענים הדיירים, אלא בכך ש"תחילה אושרו בניינים בעלי 11-9 קומות במקום מגדלים של פינוי־בינוי, אבל עכשיו מסתבר שהעירייה הולכת, ככל כנראה, להגביל ברובע מרכז העיר שבו אנו מתגוררים את זכויות הבנייה לשמונה קומות פלוס חצי קומת גג".

במצב זה של הגבלת זכויות בנייה, הכדאיות של היזמים קטנה. "שורש הבעיה נמצא כאשר ישנם חילופי שלטון ואין רוח מפקד ברורה", אומר יזם הפועל בבת ים במשך 38 שנים. "ולכן, המצב כרגע לא ברור. מבחינתנו היזמים יש עמימות, אין החלטה קבועה, מה מותר ובאיזה רובע, אז מטבע הדברים, העמימות יוצרת אי־וודאות גם בקרב התושבים".

"ככה מפקירים את התושבים", מדגיש השבוע אחד הדיירים במתחם, "מרבית מרכז העיר עדיין שופע בניינים צפופים ורעועים משנות ה־50 המוקדמות של המאה הקודמת. מדובר בבניינים סדוקים ומתפוררים ורעידת אדמה בעוצמה בינונית בשילוב השאננות או ההססנות של פקידי העירייה, עלולים לגרום לאסון".

"יש דיסאינפורמציה"

באגף ההנדסה מאידך מציינים שאין אמת בדבר ההגבלה על זכויות הבנייה או השאננות בנושא חיזוק המבנים בעיר. "העבודה באגף ההנדסה ממשיכה להתנהל ללא משוא פנים", אומר בכיר במחלקה, "כל זה תוך מחסור בכוח אדם ובתקנים המעוכבים על ידי החשב המלווה, אשר מגביל מאוד את העבודה של האגף וגורם לעובדים הטובים של המחלקה לקרוס תחת הנטל".

חבר מועצת העיר ומחזיק תיק ההנדסה אורי בוסקילה מוסיף: "כנראה יש דיסאינפורמציה בנושא. עשינו התייעלות רבה באגף והוא מתנהל בצורה הרבה יותר טובה. ייעלנו גם את הפעילות של 'המינהל להתחדשות עירונית' והכנסנו נציג של מחלקת ההנדסה ושעת קבלת קהל כדי לעזור לתושבים כמה שיותר".

עוד מוסיף בוסקילה: "אנחנו מנהלים שיחות התנעה ופגישות עם העובדים במחלקות וישנה מדיניות ברורה של ראש העיר ועידוד של תמ"א 38/2 בסמכות עירונית, ואפילו הקמנו תוכנית 'ב.י 580' המוסיפה זכויות ליזמים בנושאי כדאיות כלכלית וכל חלקה נבחנת בפני עצמה.

לצערי, לצד העבודה הקשה והמסורה של עובדי האגף, יש הרבה דברים שמתעכבים, ישנם עשרות פרויקטים בתהליכי רישוי כאלה ואחרים המחכים לתשובות. אפילו אני כחבר המועצה האמון על מחלקת ההנדסה עובד בתנאים לא תנאים. רק עתה נתנו לי מזכירה, אני מתנהל במשרד קטן ומנהל פגישות עם עשרות אנשים עם דלת פתוחה, ועבדתי חודשים רבים ללא משכורת".

התנאים שאתה, כחלק מהעירייה, נאלץ להתנהל בהם, הם תוצאה ישירה של הגירעון הכלכלי, שנגרם על ידי הנהלת העיר שהיית חבר בה.

"אני לא הייתי ראש העיר אלא רק סגנו ומי שקובע את המדיניות זה רק ראש העיר. כמובן שאני אמרתי איפה אני מסכים ואיפה לא, אבל אם ראש העיר קובע כך או אחרת אני פועל על פי החלטותיו. ולכן, כאשר הוחלט שזה לטובת העיר למכור מגרשים לכיסוי הגירעון - לא היתה לי מילה בעניין".

הזמן עובר אבל נראה שמה שהיה הוא שיהיה?

"אני לא מסכים. נכון להיום, אגף ההנדסה בניגוד לאגפים אחרים בעירייה, למרות העומסים הבלתי אפשריים עליו, מכניס לקופת העירייה עשרות מיליוני שקלים בשנה ושותף פעיל מאוד בהבראת העיר. כולנו עושים הכל כדי לעמוד ביעדים של תוכנית ההבראה ולמנוע את האיחוד עם תל אביב, כל זאת כמובן תוך שיתוף פעולה וגיבוי מלא מראש העיר".