מטוס מעל שמי השפלה | צילום: קובי קואנקס

בתחילת החודש העבירה המדינה 100 מיליון שקל לערים הסמוכות לנתב"ג בהתאם להסדר של משרד הפנים, משרד האוצר ורשות שדות התעופה, לפיו הערים שסובלות מרעש ונוכחות המטוסים יפוצו מכספי שדות התעופה. בסך הכל תעביר הרשות דיבידנד על סך 1.2 מיליארד שקל למדינת ישראל, מתוכו תעביר המדינה 200 מיליון שקל לרשויות הסמוכות במהלך שנת 2019 ולאחר מכן 100 מיליון שקל בכל שנה.

ההסכם נולד כתוצאה מחוק ההסדרים שפוטר את נתב"ג מתשלומי ארנונה. על פי הסיכום, גובה הסכום שכל רשות תקבל ייקבע על פי מספר קריטריונים, ביניהם המרחק מנתב"ג, גודל הרשות והמצב הסוציאקונומי של תושבי הרשות.

בין הרשויות שזכאיות לכסף נמצאות לוד, רמלה, בני ברק, אור יהודה, אלעד וגם בת ים, שצפויה לקבל 5 מיליון שקל, למרות ששיחקה תפקיד מאוד משני במאבק. מדובר בסכום צנוע יחסית, אך בהחלט מכובד יותר משל חולון, שלא תקבל כלל בטענה כי העיר איננה מספיק סמוכה לנתב"ג, תושביה לא סובלים מרעש המטוסים וממילא מצבה הסוציאקונומי טוב.

ששון. ימשיך במאבק | צילום: קובי קואנקס

סביר להניח שעם הקביעה הזאת לא יסכימו תושבי שכונת פנחס איילון בחולון שניהלו במשך שנים מאבק נגד רעש המטוסים, וגם ראש עיריית חולון, מוטי ששון, שיצא מספר פעמים נגד רשות שדות התעופה בדרישה להגדרת שעות שקטות ללא המראות ונחיתות ובעבר העריך את הנזק שנגרם לעיר חולון מרעש המטוסים במיליארד שקל עקב הפסדים של איגרות והיטלים.

ששון עצמו סיפר כי רעש המטוסים מפריע לו באופן אישי וקידם פנייה לבג"ץ, לכן אין פלא שלאור ההחלטה שלא לפצות את חולון העירייה שוקלת פנייה לערכאות משפטיות. "בכלל לא ברור לי מה קשור המצב האישי שלי לפיצוי כספי", טוענת דיירת בשכונת פנחס איילון, רחל מלכה. "אנחנו סובלים שנים מזה, כל מה שהעירייה עשתה לא הועיל אז שלפחות יפצו אותנו. אנחנו יותר קרובים מבת ים, איך הם מעיזים להתעלם מאיתנו".

ומה עיריית בת ים מתכננת לעשות עם הכסף שתקבל מהמדינה? התושבים מקווים שתנקוט מהלכים שישפרו את איכות חיי התושבים שסובלים מהרעש, אך בשלב זה טרם התקבלה החלטה סופית.

ברוט. חיזוק קטן לקופת העירייה | צילום: קובי קואנקס

עיריית חולון אישרה בתגובה כי היא אכן מתכוונת לערער על החלוקה. מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "הרווחים חולקו בהתאם למסלולי הטיסות שנקבעו בתכנית מתאר ארצית לאחר שמיעת התנגדויות של כלל הערים והישובים שטיסות עוברות בשטחם, כולל עיריית בת ים.

"על פי תכנית המתאר שאושרה, בשטח העיר בת ים קיימת רצועה צרה יחסית של נתיב תעופה, לאורך רחוב הקוממיות וסביבתו שברובו אינו אזור מגורים. לאור זאת, עיריית בת ים קיבלה מילוני שקלים אשר ישמשו לרווחת תושבי העיר ולשיפור השירות לתושבים".