רצועת החוף בבת ים היא בעלת פוטנציאל אדיר לפיתוח, בקנה מידה בינלאומי, אבל בפועל מטפלים כאן בעיקר ב'קוסמטיקה', ופחות בכל מה שקשור לתשתיות. לכן אין פלא שהמצב כמו שהוא: צנרת מיושנת, תשתיות שעומדות בפני קריסה, שפכים שזרמו לחוף במשך שנים ובעיות סביבתיות נוספות שלא מטופלות כראוי.

חופים של ביוב
הצטרפו ל"ידיעות השפלה" בפייסבוק

מצוק הכורכר הגדול, שקרס לפני שנה וחצי, נותר בעינו. כל מה שהעירייה עשתה, בלית ברירה ובהיעדר תקציבים, הוא להניח בתחתית המצוק כמה סלעים. צריך להתפלל שלא יקרה כאן אסון, חס וחלילה". את הדברים הקשים האלה אומר אחד העובדים הבכירים בעיריית בת ים, שהיה אחראי בעבר גם על נושא התשתיות העירוניות.

דליפת גז ליד המסעדה
המצב הרעוע של חלק מהתשתיות בחופי הים בעיר, בולט במיוחד על רקע העובדה שהחופים מלאים בימים אלה, ימי חופשת הקיץ, בעשרות אלפי מבקרים, תושבי העיר וכאלה המגיעים אליה ממקומות אחרים, בארץ ומחו"ל.

בחודש שעבר זה היה עלול להסתיים באסון: בעיצומו של אחד הימים העמוסים ביותר באיזור החופים והטיילת, התרחשה דליפת גז מאחד מצוברי הגז הגדולים שממוקם באיזור בעייתי, מרחק מטרים ספורים ממסעדה שבה שהו בזמן הדליפה עשרות סועדים. חמש ניידות של שירותי הכיבוי, שתי ניידות לטיפול בחומרים מסוכנים של המשרד להגנת הסביבה, וצוותי סיור של משטרת מרחב איילון, נשלחו למקום כדי לסייע בפינוי הקהל הרב ולאבטח את זירת האירוע. כל הגורמים הללו הצליחו, במזל גדול, לטפל בדליפה מבלי שהיו נפגעים בנפש וללא כל נזק, אך לטענת רבים, אירוע נוסף מסוג זה הוא רק עניין של זמן, ובפעם הבאה זה עלול להסתיים גם עם נפגעים.

בחודש אוקטובר 2010, בעיצומה של סופת גשמים עזה שגרמה נזקים רבים לתשתיות ולבתי עסק לאורך רצועת החוף, קרס מצוק הכורכר הגדול בקטע שבין חוף טובגו לחוף הסלע. מאות טונות של עפר התמוטטו, בתוך שניות, אל רצועת החוף, וזאת, בשל סחף גדול של מים לעבר תחתית המצוק. העובדה שהאירוע התרחש בשעת בוקר מוקדמת מאוד, שבה לא היו באיזור מתרחצים, מנעה אסון כבד, שכן אם מישהו היה נקלע למקום הוא היה נפגע באופן ודאי.



"המצב של מצוק הכורכר הגדול בעייתי מאוד", טוען גורם בעירייה. "בנוסף לכך קיים מצוק אחר, באזור חוף סי פאלאס, בקטע הצפוני של רצועת החוף, שגם מצבו חמור. בעירייה אלתרו כל מיני מיגונים, כמו גדרות וסלעים, כדי למנוע מהגלים לכרסם במצוק, אבל זה לא פתרון. יש פחד גדול שהגלים ישטפו את המצוק וייקחו איתם חלקים מהטיילת ומהכביש הסמוך. אירוע קריסה שכזה, אפילו של חלקים מהמצוק, עלול להתרחש בכל עת. אם זה יקרה בשעה שבה יהיו אנשים במקום, יהיו הרבה נפגעים".

דרוש תקציב לשיקום
כתוצאה מהקריסה נחסם לתנועת הולכי רגל קטע הטיילת שמתחת למצוק. מכיוון שלעירייה אין תקציב לשיקום המצוק, עבודה המוערכת בעלות של מיליוני שקלים, היא גידרה את האיזור והציבה בו שלטים האוסרים על הולכי רגל להתקרב למקום ומכריזים כי מאחר והמצוק נמצא בסכנת קריסה, הכניסה לאיזור "אסורה ומסוכנת". בנוסף לכך, הוגדר החוף שבתחתית המצוק כ"אסור לרחצה". במקביל לגידור השטח שנפגע, הציבה העירייה סלעים גדולים במקום ויצרה מעין שובר גלים יבשתי, במטרה למנוע גלישת כורכר אל החוף במקרה של קריסת המצוק. קשה לדעת, אם אכן תתרחש קריסה שכזאת, אם הסלעים יהוו מכשול בפני כמות העפר האדירה שתיפול מהמצוק.

בהקשר זה יש לציין כי בתחילת חודש יולי אישרה הממשלה למשרד להגנת הסביבה תקציב מיוחד לשיקום מספר מצוקי כורכר שקרסו בשנים האחרונות בחופי הארץ, וביניהם בבת ים, נתניה והרצליה. אולם לאחר שהממשלה החליטה לפני מספר שבועות על קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, ספק אם תוכנית השיקום תצא אל הפועל.

בעיה נוספת ממנה סבלו חופי העיר במשך שנים הייתה הזרמת שפכים, וזאת בשל תשתיות הביוב הישנות, שלא הוחלפו או שופצו מיום הקמתן, לפני עשרות שנים. בשנה שעברה, מספר חודשים לפני תחילת עונת הרחצה, הוזרמו כמויות גדולות של שפכים לחוף הריביירה העירוני, לאחר תקלה שאירעה באחת מתחנות הובלת השפכים הראשיות בעיר. בעקבות התקלה, לא נותרה ברירה לאנשי תאגיד המים העירוני, 'מי בת ים', אלא לשחרר את הלחץ שנוצר במערכת על ידי הזרמת השפכים לחוף, שנמשכה מספר שעות.

למעלה משנה לפני אירוע זה, זומן מי שכיהן אז כמנכ"ל העירייה, עובד קונה, לשימוע בלשכתו של ראש האגף לים וחופים במשרד להגנת הסביבה. על פי דוח סיכום השימוע שהועבר לעירייה, הזימון נעשה בשל "הזרמות ביוב חוזרות ונשנות" לחופי העיר. קונה הודה כי העירייה אחראית להזרמת השפכים ואמר כי, "גלישות אלה מיותרות ולא היו צריכות לקרות". הוא התחייב כי העירייה ותאגיד המים ידאגו לשדרוג תשתיות הביוב ולהחלפת הצנרת הפגומה של הולכת השפכים עד לתחילת 2011.

בי