בחייו הפרטיים הוא מוכר כאיש הייטק, אך בחיי הקהילה בבת ים מכירים אותו יותר כרב שמואל פורטמן הפרצי. הוא אמנם רק בן 41, אבל על אף גילו הצעיר הוא עבר מסע חיים מרתק. היום, האיש שהספיק לארגן מרד אסירים בכלא הצבאי, לחזור בתשובה ולהביא לעולם שבעה ילדים, פועל למען הקמת בית חב"ד עבור הקהילה דוברת הרוסית, ובעיקר, לדבריו, "להפיץ אור".

הרב פרוטמן בבית חב"ד בעיר. "הקהילה גדלה מאפס ובהתמדה" | צילום: קובי קואנקס

"חבורה של 'חוליגנים'"

"הכל התחיל סביב התקופה שהתגייסתי", מספר הרב פורטמן. "אז גם התחלתי להתחזק ולהתקרב לדת, אבל כאשר נכנסתי לכלא אני חושב שהשלמתי את המהלך, ויצאתי חרדי לגמרי. כנראה שהתזמון היה משמיים".

מרד האסירים בכלא 6 פרץ ב־1997, בשבת בבוקר בחודש אוגוסט. במחאה על תנאי הכליאה חטפו מספר אסירים את מפקדיהם וכלאו אותם בחדר האוכל ובתאי המעצר. "כל יוזמי המרד היו דוברי רוסית",  משחזר הרב פורטמן. "כך גם בדיעבד הבנו איך לא עלו עלינו, כי פשוט לא הבינו על מה אנחנו מדברים. היינו חבורה של 'חוליגנים', עם ענייני כבוד של רוסים. כבוד של הרחוב. לכן אף אחד לא העז להלשין

"חיינו שם בתנאים נוראיים. ילדים בני 18 עד 20, ללא שירותים וללא חלונות. ישנו על הרצפה ועכברים היו קופצים מעלינו

"יותר מזה, היתה אלימות קשה מצד הסגל. הם היו אמנם בני גילנו, אבל בגלל שהם היו בעמדת פיקוד הם עשו שימוש רע בסמכות שלהם, למען יראו וייראו. הם היו לוקחים כל לילה כלוא אחר, כובלים אותו עם אזיקים ומרביצים לו מכות איומות עם מגבות רטובות. שום תלונה שהתלוננו בנוגע לזה לא יצאה החוצה. בתום המרד, אחרי החקירות שנעשו, ואחרי שהמקום נבדק על ידי טובי המומחים, נקבע כי המקום לא היה בכלל מתאים לבני אדם והיה מיועד רשמית ל־50 אנשים, כאשר בפועל, בזמן המרד, היינו 150.

"למרות שכולנו נידונו לעוד חודשי מאסר בעקבות המרד, אני שמח שבזכותו השתפרו תנאי כליאה, לא רק בכלא הצבאי אלא גם באזרחי". 

הרב פורטמן. מקווה לקבל מקום קבוע מהעירייה | צילום: קובי קואנקס

הרב פורטמן נענש בתשעה חודשי מאסר נוספים, וכך מצא עצמו עובד בבית הכנסת של הכלא ומתחזק אותו, "כמו שבקבלה מאמינים בתשעה חודשי ירח לתיקון, עבורי זה היה כמו לידה מחדש", הוא אומר.

איך ההורים שלך קיבלו את השינוי בחיים שלך?

"אנחנו עלינו מברית המועצות לשעבר בשנת 1990, עם כל הסממנים הסובייטים שקיימים: חילונים, עם חינוך נוקשה, סבתא בסלון ושאיפה למצוינות. כמובן שבהתחלה הם התכחשו אלי, עבורם דת היא לאנשים טיפשים. הם היו בשוק ממני. אבל לאט־לאט החלו לקבל את החזרה שלי בתשובה, היום הם אפילו עושים לפעמים קידוש לעצמם ושומרים כשרות בבית כדי שנוכל להגיע ולאכול עם הילדים".

לאחר השירות הצבאי החל פורטמן ללמוד בישיבה בצפת, ולאחר מספר שנים הוא פגש את הרב זימרוני ציק ז"ל, שהפך למורו ורבו, והכשיר אותו כשליח חב"ד.

מה זה אומר בעצם?

"מבחינתי זה אומר להפיץ את היהדות ואת הידע של הקבלה. לדוגמה, לפני 11 שנים עברתי לתל אביב והייתי חלק מבית חב"ד בשכונת נווה שאנן בעיר, היינו קוראים לו 'בית חב"ד מהגיהינום', בגלל שהתגוררה בסמוך בעיקר אוכלוסייה קשת יום, אנשים שחלקם היו על סף ויתור על החיים. למרות הקושי שיש בשכונה הזו, גם גידלתי שם ילדים".

לפני כשנה, הוא נענה לצוואתו של הרב זימרוני ז"ל, להקים בית חב"ד לדוברי רוסית בבת ים, שאותו לדבריו הוא מנהל מכיסו.

איך הייטק מתחבר לתפקיד השליח? 

"זאת הפרנסה שלי. בגיל 13 אמא שלי קנתה לי מחשב ובגיל 14 כבר זכיתי במקום הראשון בתחרות למתכנתים בצפון הארץ. בגיל 15 כבר עזבתי את בית הספר והלכתי לעבוד כמתכנת באופן רשמי. המשכורת שלי היתה בשמיים והתחלתי להרוויח אפילו יותר מהוריי, שלמדו כל חייהם כדי להגיע לדבר מה. בברית המועצות אבי היה מורה לאלקטרוניקה וחשמל באוניברסיטה ואמא שלי מורה לפיזיקה, כך שאת כל הילדות שלי העברתי או באוניברסיטה או בכיתות פיזיקה".

קהילה מתגבשת 

לאחר עשר שנים הוא עזב את חברת 'ארטימדיה' ועבר לבת ים, אך עדיין עובד בהייטק בזמנו הפנוי כפרילנסר. "בכל זאת יש לי שבעה ילדים לפרנס", הוא צוחק. במקביל כאמור, הוא מפעיל את בית חב"ד הראשון בבת ים לדוברי רוסית.

מה זה אומר בית חב"ד לדוברי רוסית?

"יש בבת ים את האחוז הכי גדול של דוברי רוסית בארץ ועם זאת יש נתק מוחלט בין קהילת דוברי הרוסית לדוברי העברית פה. אני מנסה לצמצם את הפערים הללו, לארגן תמיכה לנזקקים דוברי רוסית, להפיץ אור בין דוברי הרוסית באמצעות שיעורים שבועיים ברוסית לכל מי שחפץ בכך - יהודי או לא יהודי. אני מבטיח לא לבדוק תעודות זהות בכניסה.

"לא אבדוק ת"ז בכניסה" . הרב פווטמן | צילום: קובי קואנקס

הדגש שלי הוא דווקא על עבודה עם הצעירים, אבל הדלת לא תהיה סגורה בפני בני גילאים אחרים. לאחרונה גם קיבלתי אישור לחתן, אנחנו עושים פדיון הבן, הכנות חתן וכלה ועזרה בהכנות לחתונה וגם ברית בחינם עם מוהל מוסמך והכל בשפה הרוסית". 

איך מקדמים הקמת בית כזה?

"מאז שהגעתי הקהילה גדלה לאט מאפס ובהתמדה, אני מקווה לקבל מקום קבוע מהעירייה שבו נוכל לקבל את כל הקהילה שלנו. כרגע אנחנו פועלים בעיקר מתוך בית חב"ד המרכזי ברחוב העצמאות או בבית 'המשיח' ברחוב הנביאים.

בפורים האחרון עשינו על האש והופעת רוק והיפ־הופ מדהימה בגן העיר, וקיבלנו תגובות נפלאות ותמיכה מעיריית בת ים, הרבה בזכותה של חברת מועצת העיר אנסטסיה סהר־שבצוק. במקביל אנחנו פועלים להקמת המכון הראשון בעולם להסמכת רבנים דוברי רוסית כאן בבת ים".