דרישה של ראשי רשויות ומועצות אזוריות לפתיחת קו רכבת מהיר וישיר, ללא תחנות ביניים, מערים בדרום לתל אביב, נתקלת בהתנגדות בבת ים ובחולון. אם שר התחבורה ישראל כץ יאשר את בקשת הרשויות מהדרום, המשמעות היא הפחתה דרסטית בתדירות הרכבת בבת ים ובחולון, חזרה לשימוש ברכב פרטי, פקקים וזיהום אוויר.

"פריפריה היא לא רק גיאוגרפית, יש להתחשב גם בפריפריות חברתיות ואסור לשסות שתי אוכלוסיות זו בזו", טוענת מובילת המאבק בבת ים, חברת המועצה ממר"צ, קטי פיאסצקי-מורג.

"תושבים ייפגעו"

אשקלון, נתיבות, אופקים, מועצת אשכול, שדרות, אשדוד, גן יבנה ושער הנגב איחדו כוחות במאבק שלהם לפתיחת קו הרכבת החדש. במכתב ששלחו לשר התחבורה ולמנכ"ל הרכבת, הם דורשים רכבת מהירה וישירה מישובי הדרום לתל אביב, והעלו השבוע את הבקשה גם בפני הוועדה לצדק חלוקתי בכנסת שכבר דנה בנושא.

ראשי הרשויות טוענים שהנסיעה כיום ברכבת מישובי הדרום לתל אביב אורכת זמן רב יותר מנסיעה ברכב פרטי. כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, צמצום פקקים וזיהום אוויר, ולאפשר לתושבי הדרום הזדמנות תעסוקתית במרכז הארץ, הם מבקשים ייעול תחבורתי שיתבטא במסלול רכבת מהיר עד תל אביב - ללא תחנת ביניים.

על פניו מדובר בבקשה הגיונית, אך לא כאשר מדובר בנוסעי תחנות הביניים, בהם תושבי בת ים וחולון, שעלולים לסבול קשות מהפחתה של כ־50 אחוז בתדירות קווי הרכבת בשתי הערים, דווקא בשעות הלחץ והעומס. אם הבקשה של הרשויות מהדרום תתקבל, אלפי תושבים מבת ים וחולון שנוסעים מדי יום לעבודה בתל אביב ייאלצו להשכים קום או פשוט לנסוע ברכב ולעמוד בפקקים.

בבת ים ובחולון פתחו במאבק וכעת דורשים מהנהלת הרכבת למצוא פתרון שלא יפגע באף אחד מן הצדדים. "מדובר במחאה יפה וצודקת", טוענת פיאסצקי-מורג, במכתב שהועבר לחברי ועדת הכנסת שדנה בנושא, "אבל אני חוששת שכחלק מניסיון להיעתר לבקשה, תושבי בת ים יפגעו".

מאחר שאין לה רישיון נהיגה, חברת המועצה מבת ים נוסעת ברכבת בקביעות למקום עבודתה, ומכירה היטב את חשיבותה לתושבים. "התחנות הומות אדם וברכבת אין מקומות ישיבה. מעבר לעובדה שהגעה באמצעות רכבת למקומות עבודה הופכת את ההגעה לתל אביב לנגישה ומהירה, יש לקחת בחשבון שחלק מהנוסעים בוחרים להשאיר את רכבם בבית. כלומר, פחות פקקים, פחות תאונות וזיהום אוויר".

נקודה נוספת שהעלתה פיאסצקי־מורג היא שהעבודות לרכבת הקלה נמצאות בעיצומן, ורק אחרי שיסתיימו יירד הלחץ מתחנות הרכבת הרגילה בחולון ובת ים. "רק אז אפשר יהיה לשקול את הורדת תדירות", היא אומרת. לסיום ציינה לחברי הוועדה: "מאפייני פריפריה אינם רק גיאוגרפיים אלא גם חברתיים. חלק מתושבי בת ים לא יכולים להרשות לעצמו רכב פרטי, ותלויים באופן מוחלט בתחבורה ציבורית".

פיאסצקי־מורג. מאבק משולב | צילום: קובי קואנקס-

פחות הכנסות

גם חברי סיעת 'צעירים' מחולון החליטו להתנגד למהלך. הם ביקשו לייצג את תושבי העיר בוועדה, כיוון שאף נציג רשמי מטעם עיריית חולון לא הגיע לוועדה למרות שהשלכות ההחלטה יפגעו קשות בנוסעים מחולון.

"אומנם לא הוזמנו אבל ברגע שקיבלנו עדכון ידענו שנתייצב. חבל שעיריית חולון לא שלחה נציג מטעמה או פנתה ישירות לוועדה", אומר יו"ר סיעת 'צעירים' וחבר מועצת העיר, מורן ישראל. "הגיעו נציגים מכל היישובים בדרום וזה נושא חשוב שמשפיע על כולנו. שמענו את הדברים שלהם ואין ספק שהם אכן זקוקים לפתרון, אבל אסור שזה יהיה על חשבון תושבי חולון".

בין היתר הסביר ישראל, שדיבר בוועדה, מדוע ההחלטה לא משפיעה רק על תושבי חולון ובת ים שנוסעים ברכבת, אלא על כלל התושבים. "ראשית, הם בכלל לא פותרים את בעיית תושבי הדרום כיוון שמשרד התחבורה אמר ש־40 אחוז מהם יורדים מהרכבת לפני תל אביב. הם עובדים בראשון לציון, חולון ובת ים ובעצמם זקוקים לתחנות האלה.

"שנית, גם תושבי חולון שלא נעזרים ברכבת יושפעו מהנושא, בראש ובראשונה בגלל הפקקים שייווצרו", הוסיף ישראל. "ככל שיש פחות תחבורה ציבורית כך גדל מספר האנשים שמשתמשים בכלי רכב פרטיים".

לדברי ישראל, עובדים מחוץ לעיר יחששו להגיע לחולון אם היא לא תהיה נגישה. "העובדים האלה מסייעים לפתח את איזור התעסוקה בעיר וייקחו איתם כסף שעסקים משקיעים בעיר. המשמעות היא פחות הכנסות לעיריית חולון וכתוצאה מכך פחות חינוך, רווחה ותשתיות לתושבי העיר".

יחד עם ישראל הגיעו לוועדה גם חבר ועדת התחבורה בעיריית חולון מטעם סיעת צעירים, שי בר, ונציג עמותת "תחבורה בדרך שלנו" מקס מורוגובסקי, שמייצג את תושבי חולון ובת ים. שניהם תמימי דעים על כך שהשיפור שאותו ישיגו תושבי הדרום לא שווה את המחיר היקר שתושבי חולון ובת ים ישלמו.

"אנחנו מדברים על קיצור של שמונה דקות בלבד בנסיעה, חייב להיות פתרון אחר", אומר מורוגובסקי. "הבעיה היא שכרגע המסילה הקיימת באיילון מאפשרת רק שמונה קווים בשעה, ארבעה הלוך וארבעה חזור. הפחתת התדירות תפגע קשות באיזור, בעיקר בשכונות החלשות סביב תחנות הרכבת שתושביהן מרבים להשתמש בה".

בר אומר כי יש אור בקצה המנהרה ויש סיכוי שבעתיד תדירות הרכבות דווקא תגדל. "בימים אלה מתקיימים דיונים מול 'מקווה ישראל' להפקעת שטח של הכפר שיאפשר את הגדלת מספר הרכבות ל־13 בשעה, במקום שמונה. אבל אלה דברים שלוקחים המון זמן ובינתיים אסור לוועדה לקבל החלטות כאלו. בשלב הזה טרם נמצא פתרון ודיון נוסף ייערך בעוד כשלושה חודשים, כך שמבחינתנו האיום עדיין מרחף מעלינו. הוועדה צריכה לחשוב על רעיון חלופי".

צילום: קובי קואנקס-

"פגיעה אנושה"

ומה חושבים על כך נוסעי הרכבת? "ביטול תחנות בשעות העומס יהווה פגיעה אנושה בתושבים וחזרה של שנים לאחור", אומר עו"ד אבי אריה מבת ים. כנוסע קבוע ברכבת הוא מדווח שמאז שהועלתה תדירות הרכבות באיזור הוא הפסיק להשתמש ברכבו לנסיעות לעבודה.

"אני רוכב על אופניים לתחנת וולפסון, נוסע שתי תחנות ברכבת ורוכב עוד חמש דקות למשרד", מספר אריה. "מדובר ב־20 דקות מהבית לעבודה. אם יורידו תדירות, איאלץ לחזור לרכב או לאוטובוס וזמן הנסיעה יהפוך ל־50 דקות כבעבר".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "איש מעיריית חולון לא הוזמן לוועדה ולכן גם לא השתתף בה. ועדות הכנסת השונות נוהגות להזמין לדיוניהן נציגי גופים רלוונטיים לנושאי דיון שונים, במידה שהן מוצאות לנכון כי נוכחותם נדרשת. הוועדה תכננה לדון בצורך של תושבי יישובי הדרום במציאת פתרון טוב יותר של התחבורה לתל אביב על ידי פתיחת קו רכבת מהירה (ללא עצירות בתחנות ראשון לציון, חולון ובת ים) כתוספת לקווים הקיימים ולא כצמצום לרכבות הקיימות וזו כנראה הסיבה שלא הוזמנו נציגי הערים הללו.

בסופו של דבר, הבינו חברי הוועדה, שהפתרון המוצע אינו ישים, שכן אין אפשרות להוסיף נסיעות רכבת נוספת בגלל אילוץ המסילות באיילון והוועדה דנה בהפיכת שתי רכבות מאלה שעוצרות כיום בחולון ובבת ים לרכבות ישירות.

מנהל אגף התחבורה בעירייה עודכן בנושא ועוקב אחריו ובכל מקרה עיריית חולון תיאבק בכל החלטה שעלולה להביא לפגיעה בתושבי חולון".

ממשרד התחבורה נמסר: "מאחר שקיבולת המסילות כיום היא מקסימלית לא ניתן להוסיף רכבות נוספות בקו תל אביב-אשדוד. עם הקמתה של מסילה רביעית באיילון ניתן יהיה להפעיל רכבות ישירות ללא עצירות ביניים ויינתן יתרון אופטימלי גם עבור קו אשקלון-תל אביב.

החל מ־20 בספטמבר יפעל קו רכבת מהירה שתצא בשעות הבוקר מתחנת הרכבת באר שבע לתל אביב ובשעות אחר הצהריים בכיוון ההפוך.

משרד התחבורה רואה חשיבות גדולה במתן שירות ועצירה בתחנות הרכבת בחולון ובבת ים. מספר הנוסעים בתחנות אלה גדל באופן משמעותי בשנים האחרונות, והעצירה בהן מאריכה את הדרך ב־7 עד 9 דקות בלבד, אך משפרת באופן ניכר את השירות לתושבים".