"תתמודדו, תשקיעו, תאכלו את ה'קשה' של הלחם ואל תפחדו מאתגרים, מי שמתחיל בגיל צעיר מספיק יותר, ויכול להביט אחורה בגאווה". זו העצה של משה כץ מחולון לתלמידים הצעירים, ולפי ההישגים שלו - כדאי להם מאוד לשמוע לעצתו.

הצוער בן ה־21 שלמד בכיתת מופ"ת בתיכון 'אורט' בעיר הספיק לפתח קוד נגד פדופילים, מערכת מחשוב מתוחכמת לאנשים מוגבלים ובקרוב יתמנה לראש צוות פיתוח ביחידת מצפ"ן (מערכות צבאיות לפיקוד, שליטה וניהול) בחיל התקשוב.

מרתון של המצאות

כץ נולד וגדל בחולון וכבר בגיל 15 ניגש לבחינת בגרות של 5 יחידות במתמטיקה, אנגלית, פיזיקה ומדעי ההנדסה. בכיתה י"א החל כץ לימודי תואר ראשון במדעי המחשב, אותו סיים לפני גיוסו לצה"ל. הוא שובץ כתוכניתן ביחידת מצפ"ן בחיל התקשוב ובימים אלה הוא בשלב ההשלמה של קורס קצינים שבמסגרתו הוא מבצע עבודה מעשית בתחום המחשוב.

כחלק מהפעילות פיקד כץ על מרתון תכנות (האקאתון) שהתקיים במרכז innovation basecamp בפארק גב ים נגב לתעשיות הייטק. המרתון ארך 24 שעות ובסיומו הוצגו ממצאים שעתידים להפוך למיזמים מהפכניים, בהם קוד שמאתר תוכן פדופילי ומערכת שתסייע לאנשים מוגבלים.

"המשמעות של האקאתון היא יצירת בסיס ליוזמות מעשיות שניתן לפתח בעתיד", מסביר כץ. "בקורס קצינים תמיד מדברים על כך שצה"ל מקדם את הקשר היומיומי בין הזרועות והאגפים ורציתי למצוא שפה משותפת בין חיל האוויר, הים ואגף המודיעין, לכן ערכנו מרתון משולב. הרעיון הוא לתת לנו הצוערים אחריות מלאה על פעילות שאנחנו יוזמים, לכן היה לי חשוב שהיוזמה לא תתחיל ותסתיים באירוע הזה אלא תהפוך ליוזמות מעשיות בשטח, שבאמת יתנו מענה לצרכים של אנשים".

מרתון התכנות. החיילים פיתחו תוכנה מתוחכמת | צילום: דובר צה"ל-

כיצד נערך המרתון?

"התחלקנו לקבוצות ובמשך 24 שעות החיילים הונחו לפתח יוזמות מעשיות שיכולות לסייע לציבור. המטרה היא להציג חדשנות, יצירתיות, עבודת צוות ולמידה משמעותית. זאת למעשה הוכחת יכולת ללא מוצר מוגמר וקבלת פלטפורמה טובה להראות רעיונות, שאותם הכנו מראש בשלב ההתארגנות".

כץ הסביר איך המרתון התנהל בפועל. "מותר לישון באמצע, אבל כמובן שזו לא המטרה ואף אחד לא רוצה לבזבז זמן. בשעות האלו החיילים הספיקו המון ואת שתי היוזמות המשמעותיות ביותר אני מקווה לראות כפרויקטים מוגמרים בזמן הקרוב.

"הפרויקט הראשון הוא קוד לאיתור פדופילים שמסוגל לזהות ברשת תכנים שקשורים בפדופיליה או התעללות בילדים ומיד להתריע עליהם", אומר כץ. "ניתן למצוא תכנים כאלה בכל מקום והרבה פעמים לא תופסים אותם בזמן. הקוד משמש למעשה כהתראה מראש ומסוגל לזהות גם חומרים מוסבים".

כץ מספר כי הרעיון נולד בזכות חייל שהתנדב בעבר במשטרה והבין שמדובר בצורך ממשי. "לכוחות הביטחון יש צורך באלגוריתם שיסייר ברשת וימצא תכנים עם פוטנציאל פדופילי כדי לייעל את תפיסת העבריינים".

מתנות ליום ההולדת

היוזמה השנייה שבה מעורב כץ היא מערכת תכנות שמסייעת לאנשים מוגבלים. "גם זו יוזמה שהגיעה מהשטח. כמה חיילים התנדבו בכפר השיקומי של עמותת 'עלה נגב', שם הם שמעו מהמשפחות ומהצוות על הקשיים ומה יכול לסייע להם. פיתחנו תוכנית שבה כל מבקר יכול להתעדכן במידע על פי התאמה.

"לדוגמה, בני משפחה יוכלו לעקוב אחרי לוח הזמנים של יקיריהם ומידת ההתקדמות שלהם, ומטפלים יקבלו מידע על טיפול רפואי, צרכים מיוחדים ונקודות שיש לתת עליהן דגש כשנמצאים מול מטופל. המתנדבים יקבלו מידע חברתי על המטופלים, כמו מוזיקה אהובה, דברים ששנואים עליהם וכיצד כדאי לפנות אליהם. כמובן שזו תוכנה אישית, לכל מטופל יהיה מידע שונה והכל מתעדכן באופן רציף ובהתאמה למטופל".

כץ אומר שחשוב לו מאוד שהיוזמות האלו יצאו לאור. "ביום הולדתי הקרוב שחל ב־4 באוקטובר אקבל את המתנה היפה ביותר. אנחנו נגיע לכפר השיקומי, נראה כיצד המערכת עובדת בשטח ומסייעת, וכמובן שנשמע הערות וננסה לשפר אותה".

כל הפעילות הזו מסייעת בעיקר בפן האזרחי, איך הפן הצבאי נכנס לתמונה?

"חיילים עם יכולות טכנולוגיות יכולים לעשות דברים טובים ומדהימים ואין סיבה שזה ייעצר רק בפן הצבאי. בכל מקום שאנחנו יכולים לתרום - אנחנו חייבים לעשות זאת, זה לא רק עניין של צורך אלא גם של חובה. אני רוצה לחשוב שלא משנה איפה אני נמצא - אני אשאיר אחריי חותם חיובי. כל צוער חושב ככה, לכן אני כל כך מעורב במה שקורה וכל כך חשוב לי לראות את התוכניות האלו הופכות למשהו ממשי.

"אסור שיוזמות יישארו באוויר, הן חייבות להיות מוטמעות ולהפוך למשהו אפקטיבי גם אם מדובר בנושא אזרחי", הוסיף כץ. "לגבי הפן הצבאי, כרגע אני מתרכז בעיקר בקורס, בסיומו אהיה ראש צוות פיתוח ביחידת מצפ"ן בחיל התקשוב ואז יהיה זמן לנושא הזה".

תחום המחשוב בצה"ל תופס תאוצה וכץ יודע שברגע שימונה לתפקיד יהיו ממנו ציפיות גבוהות. "מהרגע שטיל מעזה משוגר אלינו ועד שיש התראה, יש מעבר דרך המון גורמים בצבא. מבלי לפרט על זה, יש צורך ממשי לייעל את התהליך וכדי לעשות זאת חייבים ליצור חיבור רציף בין כל זרועות הצבא.

"בצה"ל הפנימו ששיתוף כלל המערכות רק יטיב ובמקום להסתפק בתכנון על 'דף', כזה שלפעמים נעצר במשחקים ותוכניות, החליטו להפוך אותו לכלי יעיל וממשי", הוסיף כץ. "לשם העתיד הולך ואין סיבה שתחום המחשוב, על כל יתרונותיו, לא יתגייס לשירות צה"ל".

כץ. "כשאתה מצליח בגיל צעיר הציפיות עולות, אתה מאתגר את עצמך" | צילום: דובר צה"ל-

להתחיל בגיל צעיר

רגע לפני שהוא מקבל את הדרגות, כץ נזכר במה שהביא אותו למקום הזה וכיצד התמיכה שקיבל עודדה אותו להתמודד עם אתגרים כבר בגיל צעיר.

"באופן חד משמעי וללא כל ספק, לבית ספר 'אורט' ולכיתת מופ"ת יש חלק עצום בהישגים שלי", אומר כץ. "אין הרבה החלטות בחיים של בן אדם שמחלקות את חייו לשניים, וההחלטה ללכת לכיתת מופ"ת עשתה את זה עבורי.

"בית הספר איפשר לא רק לי את זה, אלא גם לכל מי שרצה וביקש לנסות", אומר כץ. "היכולת הזו לפתוח דלת לתלמידים ולומר להם שהם יכולים עושה פלאים למוטיבציה של הילדים. גם אמא שלי עודדה אותי מאוד, היא תמיד האמינה בי ובאחי שלמד הנדסת חשמל ואמרה לנו שאם נתמיד - נצליח".

אין חרטות על כך שפספסת קצת את חוויית התיכון?

"נכון שזה דרש הרבה השקעה, אבל זה שווה הכל. כנער, כל הזמן שמעתי שאני מבזבז את הילדות שלי, זה משהו ששומעים הרבה בכיתת מופ"ת כי היא דורשת הרבה השקעה. אבל זה בכלל לא נכון, להיפך, מי שלא משקיע ביכולות שלו מגיל צעיר הוא זה שמבזבז זמן ופוטנציאל. ברגע שמתחילים מגיל צעיר, מספיקים יותר. כשאתה מצליח בגיל צעיר הציפיות עולות, אתה מאתגר את עצמך והופך להיות טוב יותר".

לכץ יש גם עצה לתלמידים לעתיד. "אני רוצה לומר שלא תחששו, תתמודדו עם הכל, תתמידו, והשמים הם הגבול".