הבוקר (א') התעוררנו לשעון חורף, ועם החשיכה שתגיע מוקדם יותר, יגיעו גם גשמים חזקים, הצפות ושלוליות ענק שיסכנו את הנהגים בכבישים החלקים.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה שבחורף שעבר (נובמבר 2016-מרץ 2017)  נפגעו בתאונות דרכים 9,669 בני אדם, עלייה של למעלה ממאה בני אדם לעומת מספר הנפגעים בחורף שלפניו.

במהלך חודשים אלה נהרגו 141 בני אדם בתאונות דרכים. כלומר: במהלך חמשת חודשי חורף אשתקד נהרג כמעט בכל יום אדם בתאונת דרכים. עלייה של 18% חלה גם במספר הפצועים קשה.

בבת ים מצביעים הנתונים על ירידה במספר נפגעי תאונות הדרכים ביחס לחורף שלפניו, אך עלייה בתאונות הקטלניות. 1392 בני אדם נפגעו מתאונות דרכים בבת ים בחודשי החורף בעשור באחרון. מספר הדמים כולל 14 הרוגים ו-80 פצועים קשה, מתוכם ארבעה שנהרגו על הכביש רק בחורף האחרון.

בחמשת חודשי החורף נפגעו בכבישי העיר 106 בני אדם. ביניהם ארבעה הרוגים ו-14 פצועים קשה. ב-2015 עמד מספר הנפגעים על 113, כולל הרוג אחד ו-9 פצועים קשה. החורף הקשה ביותר בעשור האחרון היה חורף 2008 שבו נפגעו 180 בני אדם, מתוכם שלושה פצועים קשה.

צילום: עמותת אור ירוק-

רגע לפני שהכל מתחיל כדאי לזכור שנהיגת חורף שונה מכל נהיגה אחרת בשל תנאי הדרך. הכביש רטוב, מרחק העצירה מתארך, יש יותר שעות חושך, הכביש מתמלא בתערובת של מים, שמן ואבק, ופוגע באחיזת הצמיגים בכביש. כדי לשמור על בטיחות בדרכים גם בעונה הקרה, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

  • בתחילת החורף כדאי לבדוק את הרכב במוסכים המורשים שחלקם מעניקים בדיקת חורף חינם.
  • יש להוריד את מהירות הנסיעה ב-10 קמ"ש לפחות ולהגדיל את המרחק מכלי הרכב שמלפנים.
  • מומלץ להשאיר פתח בחלון על מנת שאוויר צח יכנס וימנע אדים ותחושת עייפות.
  • כדאי לתכנן את מסלול הנסיעה ולהתלבש בלבוש קליל ולא כבד ומסורבל.
  • חשוב להקפיד על הדלקת אורות בכבישים בינעירוניים גם ביום וגם בלילה.
  • בימים שבהם קיים ערפל, צריך להדליק אורות דרך.
  • יש לוודא כי צמיגי הרכב תקינים ולא שחוקים או יבשים וכי לחץ האוויר בהם תקין.
  • יש לוודא כי מגבי הרכב לא יבשים וכי יש מים במיכל המגבים.
  • יש לוודא כי המצבר, האורות, והבלמים תקינים ומוכנים לנסיעה בתנאי גשם ובוץ.
  • להולכי רגל מומלץ על לבוש בהיר בכדי שלנהגים יהיה קל יותר להבחין בהם.