"לא מדובר בבניין אחד, אלא בחתיכת עיר. תוכנית פינוי־בינוי ענקית בלי תכנון מקצועי אמיתי". הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבת ים תדון ביום ראשון הקרוב בתוכנית להיתר בנייה ברחוב מבצע סיני 2.

מיכאל רועה, לשעבר סגן ראש עיריית תל אביב, ששימש כיו"ר הוועדה לתכנון ולבנייה בעיר וממובילי תוכנית הפיתוח ביפו, מזהיר מהשלכות קשות של הפרויקט על תושבי הרחוב בבת-ים.

רועה יודע על מה הוא מדבר, הוא גדל ברחוב מבצע סיני ואמו עדיין מתגוררת שם. כיום הוא מתגורר ביפו ועובד כיועץ לחברות בינלאומיות בתחומי בינוי ותמ"א. בימים אלה הוא מוביל קבוצת תושבים שמתנגדים לתוכנית הבנייה עצומת המימדים.

אין דשא וחנייה

בסדר היום של הוועדה המקומית בבת ים קל לפספס את הסעיף, שעל פניו עוסק בבניין אחד בלבד, ותוכנית הבנייה עלולה לעבור מתחת לרדאר. "זו הכוונה. להוריד פרופיל ולא לשתף אפילו את חברי הוועדה", אומר רועה. לטענתו, במקום להתייחס לפרויקט בכל הרחוב, מה שהיה מחייב תוכנית בניין עיר (תב"ע) ואישור הוועדה המחוזית, חילקו את הפרויקט לבתים בודדים וכך אפשר להסתפק בהיתר בנייה בוועדה המקומית.

השבוע יצאנו עם רועה לסיור ברחוב שבו התגורר ושיחק בילדותו. פגשנו תושבים קשי יום, שמתגוררים בבניינים מוזנחים. שכונת רמת יוסף היא אחת הוותיקות בבת ים. היא הוקמה בשנות ה־50 כשכונת עולים, אך תוכננה כך שבין שיכוני הרכבת נשמרו שטחים ציבוריים ירוקים. כעת השכונה ניצבת במרכז פרויקט הדגל להתחדשות עירונית, כולל בנייה לגובה של עד 50 קומות.

רועה. "לחשוב מה יקרה לעיר לא מחר, אלא בעוד 50 שנה" | צילום: קובי קואנקס-

בקצוות, ברחובות הראשיים קק"ל וכצנלסון, מתוכננת בנייה לגובה של כ־20 קומות, ובצד הדרומי של השכונה, רחוב יוספטל, תהיה בנייה לגובה של עד 35 קומות שתכלול תוספת מסחר ותעסוקה. רחוב מבצע סיני, הראשי בשכונה, עתיד לעבור פינוי־בינוי.

סיור רגלי מגלה מה מסתתר בין בתי השיכונים. "זה שטח ההפקר בשכונה, מערב פרוע", אומר רועה ומצביע על השטחים הציבוריים 'הירוקים' בין הבניינים, שבמשך השנים נקברו תחת גלגלי מכוניות חונות. "זה שטח ציבורי שכילדים שיחקנו בו כדורגל", נזכר רועה.

"היום, בחסות העירייה שלא אוכפת ולא חוסמת את השבילים שמובילים לכאן, זה הפך למגרשי חנייה. אנשים נכנסים עם כלי הרכב בין העצים וחונים. אין דשא, ילדים לא יכולים לשחק או לעבור. זו בעיה פשוטה שהעירייה יכלה לפתור עם שתי בטונדות שיחסמו את הכניסה, אבל התושבים קשי היום בשכונה לא באמת מעניינים מישהו".

המדרכות בין הבניינים מהוות אתגר לנשים על עקבים או לקשישים עם הליכונים. הן שבורות, עקומות ושורשים גדולים של עצים מבקעים אותן. בנוסף, הביוב פורץ החוצה ויוצר שלוליות.

"המצב קשה מאוד", מספרת קשישה שמנסה לצעוד בין המכשולים, מלווה במטפלת שאוחזת בכוח בזרועה. "אף אחד מהעירייה לא בא, לא מטפל, מי יעזור לנו? כל יום אני כמעט נופלת".

חזית הבניינים היא ברחוב מבצע סיני, אך חלקם האחורי גובל בשביל להולכי הרגל שמוביל למוזיאון בן ארי. גם כאן הופקע השביל לטובת מכוניות.

"למה אתם נוסעים כאן?", צועק רועה על נהגים שיוצאים ונכנסים. "אתם לא רואים שזו מדרכה?", הוא כועס, וזוכה למטר צפצופים וגידופים. "בלי שום בושה או אכיפה הפכו את המדרכה הזו לחנייה עבור סניף קופת חולים ברחוב כצנלסון", הוא זועם.

"בוחטה כסף"

"אנשים כבר התייאשו", מספר שכן שנכנס לגינה עם רכבו, ונעצר בתגובה לנפנוף נמרץ של רועה. "אני הראשון שהתנגד לעניין, עשיתי מלחמות מול העירייה, אבל שום דבר לא עזר. התשתיות על הפנים, המדרכות שבורות, הדיירים קשי יום ולא מעניינים אף אחד. הרמתי ידיים וגם אני נכנס לכאן עם האוטו".

התוכנית לפיתוח השכונה לא תעזור לכם?

"היא תעזור בדבר אחד: נוכל למכור את הדירה שנקבל ולברוח מפה", אומר התושב בכנות. "אפילו לא נתנו לנו לראות את התוכניות, זו אחת הבעיות העיקריות", מסביר רועה.

לא הראו לתושבים את התוכניות?

"לא. התוכניות בעירייה, כמעט אף תושב לא ראה אותן. הכל התחיל מזה שהגיע יזם שלא בנה מעולם פרויקטים בסדר גודל כזה. הוא זיהה שני מרכיבים חשובים בשכונה: ראשית, יש פה דיירים חלשים מאוד שלא מבינים. שנית, יש הרבה בעלי דירות שמשכירים, ומבחינתם זו בוחטה כסף לכיס ולא אכפת להם מה יקרה לעיר. מולם יש עירייה שאמורה לשמש כרגולטור, לחשוב על טובת התושבים וטובת העיר, מה יקרה לעיר לא מחר בבוקר אלא בעוד 50 שנה, ולאזן את זה עם צורכי היזם".

הדמייה של התוכנית | רחוב מבצע סיני-

מה האינטרס שלך בשכונה?

"האינטרס היחיד שלי הוא הדירה של אמא שלי שגרה כאן. באתי לכאן כי תושבים קראו לי ואמרו שיש כאן קטסטרופה. 85 אחוז מהתושבים חתומים על תוכנית פינוי־בינוי, כשהרעיון הוא להוריד את הבניינים ולבנות חדשים. אין לי טענות על הבטחות שניתנו, אלא על התהליכים".

כדי לראות מה מתוכנן במקום הגיע רועה לפני כשבוע עם קבוצת תושבים למשרד סגן מהנדס העיר, ונחרד. "התברר שהולכים בדרך לא דרך. האיזור הזה היה צריך לקבל תוכנית כוללת. לחשוב איך מתכננים את השכונה כולה, איך משלבים בניינים גבוהים ונמוכים, עסקים וחנייה, אבל במקום ללכת במסלול תב"ע (תכנון בנייה עירוני) הולכים בדרך של היתר בנייה. את זה אתה עושה כשיש לך בניינון קטן ואתה יכול להרוס ולבנות. פה לוקחים חתיכת עיר. אני מקווה שהוועדה המקומית תעצור את זה".

מה הבעיה?

"לקחו את המתחם ברחוב מבצע סיני 14-2, והפסיקו להתייחס אליו כמתחם אלא כשבעה מגרשים. זה לקחת את החוק ולעשות ממנו בדיחה. לקחו כל מיני תוכנית, הלבישו אחת על השנייה, הוסיפו תמ"א 38, וקדימה בואו נרוץ. איפה האחריות?".

יפה רק בהדמיה

לדברי רועה, הבידוד של המגרשים נעשה כדי לקצר תהליך. "תב"ע זה תהליך ארוך שדורש הגעה לוועדה המחוזית, היתרים זה תהליך קצר יותר שמספיק לעבור בו רק בוועדה המקומית. ברור שזה ילך יותר מהר, אבל התוצאה חולה. כשאתה לא מתייחס לשטח שלם אלא לכל מגרש בנפרד - נוצר 'סלאמס'.

"כרגע יש רווח של 30 מטר בין הבניינים, לפי התוכנית החדשה הרווח יהיה שישה מטרים. שבעה בניינים בני ארבע קומות יהפכו ל־14 של תשע קומות. בתוך הבניינים העמיסו דירות. בקומה שיכולה להכיל ארבע דירות הכניסו חמש, כולל דירה כלואה  עם חלון לתוך מסדרון הבניין.

"תחת כל זה יהיה חניון תת קרקעי ענק, ואין פתרונות כמעט לשום דבר", מסביר רועה את המצוקה הצפויה. "מייצרים שכונת מצוקה על קומות, במקום שיש בו הזדמנות היסטורית לשינוי. אנשים ייקחו את הדירות החדשות, ימכרו ויברחו, ומי שיישאר לא יצליח לתחזק את הבניין. הכל יהיה יפה מבחוץ, כמו בהדמיות היפות בעירייה, אבל שכונת מצוקה מבפנים. את זה חייבים לעצור כבר בוועדה המקומית".

לשיחה מצטרף תושב שהיה חלק מהמאבק, ומתכוון לעזוב. "התוכנית הזו לא טובה לנו. בא יזם, מרח אנשים מבוגרים ומי שאמור לדאוג לנו נעלם מהשטח. אין מי שייתן גב לדיירים. מי באמת יוכל לגור במגדלים האלה? אפילו הטבה בארנונה אנחנו לא מקבלים. כולנו עפים מפה בקרוב".

לסיכום מבקש רועה להתייחס לאפשרות האיחוד של בת ים עם העיר הגדולה ואומר: "אסור לבת ים לאבד את העצמאות".

רועה: "אין מי שייתן גב לדיירים" | צילום: קובי קואנקסאולי דווקא איחוד יתרום לשיקום רמת יוסף, כמו שנעשה ביפו.

"מה שקרה ביפו לא יקרה בבת ים. אז הייתה החלטה פוליטית של אנשים שנבחרו עם דגל של יפו, היה ראש עירייה שתמך והיה ראש ממשלה שקיבל החלטה היסטורית על בסיס כלכלי, ואמר שכסף ממכירת הקרקעות ביפו יישאר ביפו. למה עד היום זה לא קרה בשכונות הארגזים, בעזרא ושפירא? יש בת"א מספיק שכונות שלא שוקמו, וזה מה שיקרה לבת ים".

גם אם יהיו נציגי מועצה מבת ים?

"ואם יקום נציג של שכונת שפירא ויצעק יותר חזק? בת ים תתמוסס. אסור להמר על זה. לתל אביב יש כוחות ואינטרסים, היא תשים מחלקה קטנה לבת ים ובזה נגמר העניין. בת ים צריכה תכנון אורבני ופינוי־בינוי נכון והיא תרוויח מנוף כלכלי".

"אין לנו צד בעניין"

מהעירייה נמסר בתגובה: "בת ים רואה חשיבות גדולה בפרויקטים כאלה, ובלבד שהם עומדים בכל הקריטריונים ודרישות החוק. פרויקט זה הוסב מפינוי בינוי לתמ"א 38 לבקשת היזם ולעירייה אין כל צד בעניין. מהנדס העיר וסגנו קיימו פגישות עם נציגי התושבים וערכו ישיבות תכנון עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי לבחון את השפעת הפרויקט על הרחוב, הדיירים והסביבה. סוכם כי יתקיים כנס דיירים במסגרתו יוצג סטטוס התוכנית. תוכנית זו תובא לדיון בישיבה הקרובה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בכפוף לדוחות תנועה שנדרשו להציג מנהלי הפרויקט"