יום ראשון 12:00 בצהריים, היכל התרבות בת ים. מאחורי הקלעים שוררת מהומה. 14 שחקנים מתרוצצים מצד לצד, חלקם אוכלים ארוחת צהריים מקופסה, אחרים מודדים תלבושות, וצעקות בנוסח "הכפתור נפרם לי", מהדהדות על הבמה.

הנרי דוד, כוכב ההצגה 'משיח עכשיו', מסתובב בטרנינג, ובתוך הכאוס הזה מנסה הבמאית, שירית לי וייס, להתחיל בחזרה. ללא הצלחה.

ב־12:30 מתייצבים השחקנים על הבמה לבדיקת סאונד, והבלגן עוד לא ממש נרגע. "זו פעם ראשונה שעולים על הבמה בבת ים", מסבירה וייס בהתנצלות. השחקנים הראשיים הם הנרי דוד ואתי וקנין, אך רוב השחקנים מתחילים, ונבחרו בעיקר לפי יכולות השירה, "הקצב הוא רוק ובלוז, אין דיבורים בכלל", מסבירה וייס.

חג המחזמר יעלה בחנוכה זו השנה החמישית. מדובר ביוזמה שהחלה בימיו של שלומי לחיאני, שרתם אליה את הבמאי והיוצר המוערך אורי פסטר. מאז שהחל, הפך חג המחזמר למסורת בת ימית. לא אחת אף התעוררו סביבו סערות, למשל כשמחזה של חנן גולדבלט עלה במסגרת הפסטיבל, זמן קצר אחרי ששוחרר ממאסר שריצה על עבירות מין.

השנה יוצגו במסגרת הפסטיבל שלוש הצגות: 'טראסק' מאת בועז אפלבאום וקובי אושרת ובבימויו של רוני ניניו, 'משיח עכשיו', מאת אפרים סידון ויונתן כנען ובבימויה של שירית לוי וייס ו'צבא השמים', מאת אורי פסטר ורוני וייס ובבימויו של פסטר (ראו מסגרת).

הנרי דוד: "תמיד רציתי לשיר למרות האתגר"-

עירום על הבמה

ההצגה 'משיח עכשיו' עוסקת בדמותו של משיח השקר מאיזמיר, שבתי צבי, שהד הטראומה שגרם לקהילות היהודיות ברחבי העולם לא נמחה אפילו יותר מ־340 שנה אחרי מותו.

זה לא הימור לעלות הצגה כזו בבת ים שנתפסת כמסורתית?

"לדעתי לא יגיע רק קהל בת ימי, ומעבר לזה, העיסוק בדת שולי. שבתי צבי עלה מההיסטוריה לא דווקא מטעמים דתיים אלא יותר בשל המהפך הגדול שעשה בעם והשבר שיצר. הנהירה אחריו היא נקודה שחורה בהיסטוריה, ולכן ההד שגרמו מעשיו כל כך גדול. במציאות שלנו, שבה אנחנו כל כך ממהרים להמליך מלכים, יש הקשר ריאליסטי. ההצגה עוסקת גם בחוסר שפיות, חיפוש אחר גאולה והדמות שלו, אדם שהיה כנראה מאני דיפרסי וחיפש מקום בתוך חברה ומוסכמות. עבורו זה לא היה שקר, הוא באמת האמין שהוא המשיח, ומכאן הכל אינטרפרטציה של ההיסטוריה. המחזה, כמו התפאורה, האביזרים והתלבושות, הם על זמניים".

וייס הגיעה מעולם האופרה, וזכתה פעמיים בחג המחזמר, אך מודה שיש קושי בהפקת מחזה עם שחקנים שרובם לא זמרים, "זה כל היופי ביצירה מקורית. הניסיון שלי לעשות מחזמר ממקום אחר, והאתגר ביצירה מוזיקלית הוא ליצור סצנה ריאליסטית ורגשית בשירה".

בשעה 13:00 מתכנסים השחקנים לצילום, והמשפט הראשון שנזרק לאולם הריק על ידי אחד השחקנים הוא: "יש כאן מישהו מבת ים?". ב־13:15 מתחילה החזרה בשירת 'משיח' ומפסיקה. מתחילה, ושוב מפסיקה. הכל בהתאם להוראות הבמאית שיושבת באולם, ויורה 'סטופ' מדי כמה שניות כדי לסדר העמדה ולהעיר על זיוף. רק ב־13:30 עולה לבמה השחקן הראשי, ובסצנה פרובוקטיבית הכוללת עירום מרומז, מנסה אשתו בהצגה לשכנעו לקיים יחסי מין. תשובת הדמות שמולה נחרצת: "את פשוט לא ראויה להיות אשת משיח".

משתתפי המחזמר "משיח עכשיו" בחזרה-

חלום שהתגשם

עזבנו את החזרה בשיא דרמטי, ואת דוד תפסנו לשיחה בשעת לילה מאוחרת. "לפני כמה חודשים באמצע חזרות להצגה בתיאטרון 'גשר' חטפתי עצבים. פתאום באמצע חדר החזרות צעקתי: 'אני מת להשתתף במחזמר'. אחרי שבועיים קיבלתי טלפון מאורי פסטר ששאל אם אני רוצה להשתתף במחזמר".

זה הסיפור שאתה מספר לכולם?

"אמיתי לגמרי", הוא צוחק. "הצעקה הייתה כל כך חזקה, שהגיעה עד לשערי השמים והמשאלה התגשמה".

כרגע הוא משיח שקר, אך בעוד חודשיים, מעדכן דוד שיוכתר למלך וישחק את מקבת בתיאטרון 'גשר'. "למרות שהתפקיד של ליידי מקבת יותר טוב", הוא אומר בחיוך.

זו פעם ראשונה שהוא שחקן־זמר במחזה, וכדי להתכונן נעזר בשיעורי פיתוח קול. "תמיד רציתי לשיר למרות האתגר. היה מפחיד להיכנס לזה, אבל שחקנים זה עם מוזר שתמיד מחפש אדרנלין. במקום לעשות ספורט אתגרי, אני מחפש את התפקיד הבא שיפחיד אותי למוות". בשנים האחרונות התקרב לעולם הקבלה, מה שלדבריו הקל עליו להיכנס לדמות. "אפשר לומר שזה עזר לי להבין את הצורך הזה של שבתי צבי להגיע לעולם העליון, להתחבר לאיזושהי ישות שהרבה יותר גדולה ממך".

לדעתך יש במחזמר קריצה למציאות?

"בוודאי. אנחנו חיים במציאות שבה יש כל כך הרבה ייאוש שכל מי שמציע איזושהי תקווה, קל מאוד להיתפס בו וללכת אחריו, לא לראות את הפגמים, לטפס אחריו על העץ הגבוה שהוא גורר אותנו אליו, וליפול עמוק מאוד כשהוא מאכזב, ובמקרה הזה האכזבה הייתה מאוד עמוקה. בסיפור ההיסטורי מי שהבטיח שהוא משיח יהודי, התאסלם בסוף".

מה חושבים בברנז'ה על חג המחזמר?

"בגדול זה נחשב כמשהו שכדאי להשתתף בו, אבל יותר מעניין יהיה לגלות מה יחשבו בבת ים על המחזמר שלנו".

שיחת מסדרון עם לחיאני

"את חג המחזמר אני המצאתי", מספר המנהל המוזיקלי, אורי פסטר, ומשתף שתחילת הדרך הייתה בשיחת חולין עם שלומי לחיאני בחדר האיפור של 'רוקדים עם כוכבים'. "הייתי שופט ושלומי לחיאני היה אחד המתחרים. יום אחד הוא פגש אותי עצבני. הסברתי לו שהיה לי ויכוח עם מנהל אמנותי, ושאני לא מבין איך 20 שנה לא עלה מחזמר מקורי בארץ, רק חיקויים מחו"ל".

לחיאני התגייס וכך נולד חג המחזמר הראשון. "בחמש שנים האחרונות העלינו 17 בכורות מקוריות, והצגות שלנו קטפו את מיטב פרסי התיאטרון הישראלי".אורי פסטר | צילום: רפי דלויה

-

בבחירת ההצגות הייתה מחשבה על אופי הקהל הבת ימי? משיח עכשיו עלול לא להתקבל בהבנה.

"זו אמירה שממש לא מקובלת עליי. מה זה קהל בת ימי? קהל הוא קהל הוא קהל בכל מקום. תרבות לא עושים בשביל קהל אלא הקהל צריך לגלות את התרבות. נכון ש'צבא השמים' ימצא יותר חן בעיני קהל מסורתי כי הוא עוסק בגיוס ואיחוד העם, ומשיח השקר ידבר יותר לקהל חילוני, אבל המטרה שלנו היא לא למצוא את קהל היעד. כל הקהל הוא היעד, ואם אנחנו לא מצליחים לרגש, להצחיק את כולם, אנחנו בבעיה".

פסטר מחמיא לעיריית בת ים על ייסוד האירוע: "עיקר המימון לאירועים מגיע מעיריית בת ים. יש תמיכה מאוד מזערית של משרד התרבות, וזה לא הוגן שזה מזערי לחלוטין. לכן אני מעריך מאוד את יוסי בכר ואת העירייה. הם תומכים בתרבות מקורית יותר ממשרד התרבות. השנה הפסטיבל חוגג חמש שנים של תרבות מקורית שיכלה להיוולד רק במסגרת הזאת ובעיר הזאת".

ומה יקרה לדעתך לחג המחזמר אחרי איחוד עם תל אביב?

"כשעלה נושא האיחוד התפרסמה כתבה עם תשע סיבות שבגללן כדאי להתאחד עם בת ים, חג המחזמר היה אחת מהן. אני לא מודאג".