כאשר תושבי בת ים יגיעו לחופי העיר בעוד כשבועיים, עם פתיחת עונת הרחצה, הם יגלו שבמהלך חודשי החורף נעשה בהם שינוי גדול. חובבי הסביבה שביניהם לא יאהבו את הבנייה המסיבית שכל כך קרובה לקו המים, ואת בתי המלון שנבנים עשרות מטרים בלבד מרצועת החוף. היזמים לעומת זאת, מאמינים שהפרויקטים החדשים ישימו את בת ים חזק מאוד על מפת התיירות הארצית.

"מקום אטרקטיבי"
למרות המחאות של ארגוני הגנת הסביבה, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את המשך קידום תוכנית המתאר שבמסגרתה תתאפשר בנייה על אלפי דונמים שבעבר הוגדרו כחופי ים פתוחים. אחת הערים הראשונות בהן תיושם התוכנית היא בת ים. לטוב ולרע, לתושבי העיר יהיו בקרוב פחות שטחים חוליים ויותר אטרקציות מסחריות, דוגמת נמל תל אביב והטיילת באילת.

השינוי בבת ים יהיה משמעותי: מסעדות ובתי קפה שנסגרו בטיילת הפכו למשרדי תיווך ונדל"ן; קוביות הבטון התפשטו מחוף הסלע לחוף טובגו, הריביירה ותאיו; בניית הטיילת התחתונה בעיצומה, והשנה תיפתח בה שדרת עסקים עם חנויות יוקרה, בתי קפה ומסעדות. שלושה בתי מלון צמודים לים ייפתחו בשנת 2018.

קו החוף המתוכנן. אטרקציה תיירותית (הדמיה: רומן ויטוויצקי)אורכה של טיילת בת ים הוא שלושה וחצי קילומטר, ונכון לאביב 2016 העסקים הפופולריים ביותר לאורכה הם משרדי תיווך. תשעה משרדים כאלה נפתחו לאחרונה לאורך הטיילת, ומשרד נוסף שעוסק בתמ"א 38.

"יותר זול לפתוח בטיילת משרד תיווך מאשר מסעדה", מסביר בעל משרד תיווך במקום. "במשרד שלי היה לפני כן פאב, אבל הבעלים התקשה לעמוד בהוצאות. בת ים היא עדיין לא עיר תיירותית, בחורף כמעט ולא מגיעים אליה ולכן הוא הגיע לסף פשיטת רגל.

"לעומת זאת, העיר נמצאת בפריחת נדל"ן", אומר בעל המשרד. "עבורנו הטיילת היא מקום אטרקטיבי, לא סתם כל משרדי התיווך הגדולים פתחו פה סניפים. אם העירייה באמת הייתה רוצה להפוך את האיזור לתיירותי, היא לא הייתה מסכימה, אבל גם שם מבינים את הקושי של בית קפה לשרוד. אולי כשייפתחו בתי מלון העיר תהיה תיירותית, בינתיים הנדל"ן שולט".

בטון בכל החוף
ענקי הנדל"ן קיבלו כאמור בימים האחרונים חיזוק מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה, שלמרות התנגדות ארגוני הסביבה התירה את המשך פיתוח תוכנית תמ"א 1. התוכנית מאפשרת בנייה נרחבת יותר של מלונות ומגורים קרוב יותר לרצועת הים, באזורים שקודם לכן נחשבו למוגנים.

התוכנית החדשה תחליף את תוכנית תמ"א 13 ששמרה על רצועת החופים מאז 1983. לטענת ארגוני הסביבה, ביטול התוכנית הקודמת יאפשר בנייה לא מבוקרת קרוב מדי לחוף. מנגד הסבירו במשרד האוצר כי תמ"א 1 מהווה איזון ראוי בין צורכי הפיתוח לצורכי שימור הסביבה החופית. גם נציגי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הצביעו בעדה, לאחר שביקשו לשלב בתוכנית כמה תיקונים.

הגולשים ופעילי הסביבה מתנגדים (הדמיה: רומן ויטוויצקי)נציגי הגנת הסביבה שנאבקו נגד התוכנית, הציגו את בת ים כדוגמה לעיר שבה נבנים בתי מלון ממש על קו המים. בשבועות האחרונים יצאו פעילי הגנת סביבה מקומיים להפגנות מחאה נגד הבנייה על החוף. בראש המאבק בעיר ניצבת קבוצת 'גלים של תקווה', המורכבת מתושבי בת ים, רובם גולשים, שמתנגדים לתוכניות הבנייה בטיילת, לבתי המלון, ומה שהם מגדירים הרס החוף.

"הבנייה הזו מוכיחה שהחליטו להרוס באופן טוטאלי את החוף שלנו", טוען נציג הקבוצה, עילי קורן-ימאי. "במדידה שערכנו לאורך החוף, כרגע אין יותר מ־40 מטר חול עד למים בשטח שבו נבנים בתי המלון החדשים. זה סותר לחלוטין את תקנת החוק הקובעת 100 מטר ללא בנייה עד המים. אנחנו מתקרבים במהירות למצב שבו כל החוף יהיה בטון, החול יצומצם ואת מקומו יתפסו עסקים".

לפני כחודש התכנסו הפעילים ל'דקת דומייה' לזכר חופי בת ים. שבועיים לאחר מכן הם חסמו ציר תנועה מרכזי בטיילת, ומחו בתוקף נגד בניית הטיילת התחתונה ובתי המלון הצמודים לחוף, אך דבר לא עצר את הדחפורים מלהמשיך לעבוד.

כ־1,000 חדרי מלון
אז מה צפוי לנו בטיילת החדשה שתקום כבר בקיץ הקרוב? בעירייה מבטיחים שדרת חנויות ומקומות בילוי, ספסל העץ הארוך ביותר בעולם, אטרקציות מים ושדרת כוכבים. כמו כן יהיה חיבור רגלי מראשון לציון, דרך בת ים, לטיילת של יפו ועד לצפון תל אביב. בעתיד צפוי להיפתח במקום גם מרכז ספורט ימי, כולל מזח צף.

הטיילת התחתית החדשה, בתכנון 'מוריה סקלי נוף ואדריכלות', תהיה בנויה מנתיב אופניים מהיר וממשטח דק מעץ חצי מטר מעל החול. משטח העץ ישמש להליכה, ריצה, וגם כספסל הארוך שאי פעם תוכנן בעולם. בשטח הטיילת מתוכננים מופעי מים שונים, בהם מזרקת ג'טים, מזרקת פכפוך, בריכת שיקוף וג'מפינג ג'טס.

הטיילת תוכננה כך שתוכל לתת מענה גם לאירועים כגון ירידים, דוכנים ופסטיבלי תיאטרון רחוב. בנוסף הושקעה מחשבה בחיבור בין הטיילת העילית לטיילת החוף.

מערכת של טריבונות ומדרגות תגשר על הפרשי גובה של 10-5 מ', ותאפשר ישיבה מול הים הפתוח.

בטיילת ישולבו רהיטי רחוב בעיצובו של המעצב אלון דורי (LEMON), בהם לא נעשה שימוש עד היום בארץ או בעולם, והם יכללו שולחנות בר, מיטות שיזוף, ספסלים מתקפלים וגליים וספסלים רחבים. במעברים הציבוריים תותקן 'תקרת כוכבים': מערכת של פנסים תלויים שעוצבו על ידי מעצבי העל הרצוג ודמרון.

אחד המרכיבים הייחודיים בטיילת הוא דק עץ מסוג מוסו במבוק, זן במבוק ייחודי המתאים לבנייה וידוע כסופג פחמן דו חמצני ופולט חמצן. הדק יהיה חסין מאש, אנטי סטטי ואנטי אלרגני.

העבודות על הטיילת השבוע (צילום: קובי קואנקס)  שלושה בתי מלון יקומו צמוד לחוף, שניים מהם, 'סאן' ו'ביץ'', על שטח מלון 'סאן' המיתולוגי. במקום הושקעו מיליארד וחצי דולר, והוא יהפוך למרכז בילוי וקניות. הפרויקט הוא בבעלות חברת 'פרל פרופרטיס' שהמטה שלה נמצא בארצות הברית, חברה שהשקיעה בעבר בפרויקטים גדולים בקונטיקט, ניו יורק, מסצ'וסטס וישראל.

המרכז החדש יכלול 650 חדרי מלון בשני בניינים בני 25 קומות כל אחד, ובניין נוסף של 42 קומות. על פני שלושה מפלסים ייפרשו 13 אלף מ"ר של מסחר, בהם חנויות הפונות לים, מסעדות, מרכז כנסים וקונגרסים ומועדון הכושר הגדול בישראל, שישתרע על שטח של 5,000 מ"ר.  

המלון השלישי הוא 'Sea Hotel' שיתנשא לגובה 26 קומות ויכלול 430 חדרים, שחלקם יוצאו למכירה כיחידות מלונאיות. בעלון הפרסומת למלון מובטח שהוא "נבנה בשורה ראשונה על קו המים, ואורחיו ייהנו מגישה ישירה לחוף צמוד. למרגלותיו תוקם שדרת חנויות יוקרה ובה מיטב מותגי העילית מהארץ ומהעולם".

גוף אחד ינהל

מתחת לבתי המלון 'סאן' ו'ביץ'' תושק שדרת עסקים שתנוהל על ידי גוף אחד. תמהיל העסקים ושיווקם נעשו על ידי חברת 'פרו-מול', כמו גם הניהול העתידי של הפרויקט. עד כה, שנה מאז שהפרויקט יצא לדרך, שווקו כ־75 אחוז מהנכסים בשדרה, בהם לרשתות כמו 'קפה לנדוור', 'אניטה', 'קקאו', 'בנדורה', 'מולי בלומס' ועוד. בתי המלון צפויים להיפתח ב־2018. שדרת העסקים תיפתח כבר השנה.

עופר שחטר, מנכ"ל 'פרו-מול': "סאן-ים בת ים (הפרויקט של בתי המלון סאן וביץ' ושדרת העסקים), שם לעצמו למטרה להפוך לעוגן תיירותי מוביל בישראל. הוא יציע אטרקציות אורבניות ייחודיות ומוקדי בילוי ימיים בשיתוף עיריית בת ים, ייפתחו פה מרכז ספורט ימי לענפי גלישה, סקי מים, בננה וכדומה וגם מזח צף".