מותג מוצרי הנייר של רחל נתנאלי חוגג שנה בחודש הבא, וזה בדיוק הזמן לדבר על הערכה הייחודית שיצרה, הסיפור יוצא הדופן שמאחוריו, ואיך בעצם מלמדים אנשים שהמתנה האמיתית שהם מקבלים היא הזמן שהם מקדישים כדי לשמח אחרים.

רחל נתנאלי גדלה בצד סיפור חיים מורכב מאוד, כאחות לאח נכה עם שיתוק מוחין. המבטים, השאלות והרמות הגבה של אנשים, שהסתכלו עליהם כשהם הלכו לטיול ברחוב, המשיכו ללוות אותה לאורך השנים, והרצון שלה לסייע לאוכלוסייה הזו, של אנשים מיוחדים ואמיצים שמתמודדים עם מוגבלות מסוימת, הוביל אותה לעשות את השירות הלאומי שלה במעון היום 'בית נועם'. אחר כך היא הפכה למעצבת גרפית, והמותג שלה Soulandpaper ("סולאנדפייפר"), נולד בהתאם לשמו מהנשמה, ממש אחרי הלידה של הבן השני שלה.

צילומים באדיבות רחל נתנאלי"משבוע מאוד מוקדם של ההיריון אמרו לי שיכול להיות שהילד שלי יהיה עם פיגור, יהיה גמד ויהיה לו כל מיני מוגבלויות," היא מספרת. "תיזזו אותי, אמרו לי לעשות הפסקת הריון והיה לי הריון מאוד מאוד קשה. בסופו של דבר ילדתי ילד בריא והכל היה בסדר, ואחרי הלידה רציתי לעשות משהו אחר עם החיים שלי. משם זה באמת נולד".

טיול שלה לברלין איפשר לה להיחשף לתחומים חדשים ולקבל רעיונות, ומשם נולד לה גם מותג קטן וצעיר, שזכה ללא מעט תשומת לב בזמן הקצר היחסית שלו בעולם. "בברלין קיבלתי השראה לגבי ניירות ודוגמאות, ובניתי את הערכה הזו מאפס. אין ערכה דומה לה, אין לה מתחרים. יש חנויות יצירה, ויש ניירות יפים ומדבקות וושי-טייפ, אבל אין ערכה כזו".

בשוק שמבוסס על רכישה אינסופית וחומריות, הערכות של רחל הן אכן יוצאות דופן. מדובר במארז ניירות ליצירה ולאריזה, שהופך את עניין עטיפת המתנות למלאכה של דימיון שמערבת גם לא מעט נוסטלגיה, ומאפשר להעניק פן אישי לכל מתנה כבר מהרגע הראשון. בכל ערכה יש דפים, שבלונות ואביזרים נוספים, בהתאם לסוג ולגודל, וניתן לכתוב וליצור את הדוגמאות לגמרי לבד.

שיטוט קצר באתרי עיצוב או אפילו בפינטרסט, מאפשר למצוא לוחות השראה מלאים באריזות מעוררות קנאה, אבל נראה שבארץ רבים עדיין מתעלמים לחלוטין מהעטיפות. הגישה הזו חייבה את רחל להסביר לצרכנים את המהות והחשיבות של מה שהיא עושה, תהליך שהיא עדיין חלק ממנו.

"יש פה חדירה מאוד מסובכת לשוק. זה להסביר לאנשים שהם צריכים ליצור. הם צריכים לעשות את הסוויץ' הזה במקום לרוץ לקנות מתנה מוכנה, וצריך להסביר להם שהמתנה זו לא הפואנטה", היא מציינת. "זה הזמן שאתה מקדיש ושאתה מעצב עבור מי שמקבל אותה, הזמן שאתה מעצב ורושם את השם שלו. זה הרבה מעבר. זו לא רק ערכת יצירה, יש פה המון המון חשיבה וזה מתחבר לנשמה. זה המקום. זה לתת מהלב, לא לתת כי אתה צריך".

צילומים באדיבות רחל נתנאליכל תהליך העבודה על המוצרים מתאפיין אצל רחל בהרבה מאוד הנגשה, החל מההוראות, דרך אופן היצירה והשימוש שלהם ועד למחיר. "מי שמכיר אותי יודע שמאוד-מאוד חשובה לי תשומת הלב לדברים הקטנים, שדברים לא ייראו כמו של כולם. וההנגשה, זה המקום של באמת לדבר לכולם". כדי לאפשר לכל אחד להפיק את המירב מהמוצרים, רחל מעבירה סדנאות במהלכן היא מעניקה השראה ומלמדת כיצד לעצב באמצעות המוצרים שלה תמונות, מחברות, ברכות ועוד. "בגלל שזה מוצר יחיד במינו, היה חשוב לי באמת להגיד 'בואו תראו, תבינו בעצמכם'. ואנשים באים, וזה זמן איכות שלהם, זה גם זמן איכות של הורה וילד, זו פעילות שמתאימה לכל גיל".

גם האריזה של הערכות עצמן, לפני שהן מגיעות אל החנויות או אל בית הלקוח, מתאפיינת באלמנט של הנגשה. "בגלל הסיפור של אח שלי, ואחר כך השירות הלאומי שלי ב'בית נעם', היה לי מאוד חשוב שמי שיעשה את עבודת האריזה של הערכות יהיו אנשים מוגבלים", רחל מדגישה. לאחר שחיפשה מקום עמו תוכל לשתף פעולה, הגיעה אל מרכז הרב-נכויות בבת-ים, מרכז עבודה שיקומי לבעלי מוגבלויות, והתאהבה. "הגעתי לשם ואלה פשוט אנשים מדהימים. התאהבתי שם בכל אחד ואחד שעבד על הערכות. הם עושים את זה בכל כך הרבה תשוקה ואהבה, שזה מדהים".

המרכז מספק לאנשים עם בעלי מוגבלויות שונות מקום להגיע אליו מדי יום ולעבוד בו, מה שמעניק להם אפשרות לממש את הפוטנציאל שלהם ומאפשר לצרכנים של עסקים שעובדים איתם לתרום לקהילה בכל מוצר שהם רוכשים. "גם אמא שלי עובדת עם משפחות שיש להן ילדים מוגבלים, ומאוד-מאוד חשוב לי מהמקום הזה שיש לי עסק להראות שחבר'ה, תתעשתו על עצמכם. הם מדהימים, באמת. אני מאמינה בשילוב שלהם. אני רואה שדברים באמת קורים. האנשים במרכז הרב-נכויות נהדרים, גם אלה שמטפלים בהם. מקום מדהים שהייתי ממש שמחה אם אח שלי ז"ל היה יכול למצוא שם עבודה".

צילומים באדיבות רחל נתנאלי

אנשים קונים ערכות לאריזת מתנות יותר לעצמם, או גם כמתנה לאחרים?

"גם וגם האמת, זה מאוד מתחלק. יש לי הרבה לקוחות שמתעסקים בעיצוב, מצד שני יש המון מורות וגננות שעובדות עם הילדים, וגם יש אנשים שקונים כדי לתת לאחרים מתנות".

המותג נראה מאוד ותיק, אבל הוא חוגג עוד מעט יום הולדת שנה. מה התכנונים ליום ההולדת הראשון, ואחריו?

"חו"ל, ולהגיע לכמה שיותר מקומות בארץ. זה בגדול הרף. יש כבר הרבה תכנונים למוצרים נוספים ובאמת להגיע עם הערכות לחנויות בכל הארץ".

נשמע שאת עובדת לגמרי מכל הלב.

"אני ממש נהנית מהעבודה שלי ומאוד כיף לי לראות את זה. כשאתה בונה מוצר מאפס ואתה מצליח לחנך שוק שלם, זה מאוד כיף. בארץ יש סגנון מסוים ועדיין לא הצלחתי ב-100%, אבל זה בהוויה. יש פה משהו מאוד מאוד גדול שקרה".