ההצהרה של ראש העירייה צביקה ברוט בכלי תקשורת שונים כי הוא מתכוון לצמצם תוכניות לבניית מגדלים בעיר, וכדבריו "לעצור את החגיגה של הקבלנים על חשבון התושבים", מסעירה את בת ים.

וכל זה למה? להצהרה יש השלכות עתידיות משמעותיות על סוגיות רחבות יותר - תשתיות העיר הישנות, הכבישים, הפקקים, רמת החיים בעיר, המעמד הסוציואקונומי של תושביה, ובדומה לכל נושא מהותי בעיר, גם על שאלת האיחוד העתידי עם תל אביב, שמעיב על כל החלטה שתתקבל במסגרת עידן ברוט בעירייה.

אתר בנייה בבת ים | צילום: קובי קואנקס

ומי שלא עומד בעלויות?

סגן ראש העירייה ומחזיק תיק ההנדסה, אורי בוסקילה, אמר השבוע בנושא: "הבנייה ללא הכרה של מגדלי מגורים היא זו שגרמה למציאות הכלכלית שאליה נקלעה העירייה. עד עתה אושרו תוכניות על חשבון התושבים ועל חשבון קופת העירייה, אז לכל היזמים שרצו לעשות קופה ורצו לחגוג על חשבוננו אנחנו אומרים - לא עוד. אנחנו בעירייה בהובלת ראש העיר, פועלים על מנת להוציא את העיר בת ים מהגירעון, ובמידה ולא נעשה כך, לא נצליח לעצור את הרכבת הדוהרת הזו אל עבר האיחוד עם תל אביב והעיר בת ים תימחק מהמפה".

החגיגה שעליה מדבר סגן ראש העיר, לדברי בוסקילה, היא הטבות מס ועיגולי פינות שנעשו למען קבלנים שהחלו פרויקטים בעיר על ידי הנהגת העיר הקודמת, כדוגמת ביטול תשלום היטל השבחה שקיבל היזם בפרויקט מתחם הגיבורים בעיר.

אורי בוסקילה | צילום: קובי קואנקס

"ביטול תשלום היטל השבחה של כ־40 מיליון שקל לקופת העירייה על ידי היזם. על זה אנחנו מדברים כשאנחנו אומרים שהקפאנו את כל התוכניות שהיו כרגע באישורי הוועדות ובודקים מחדש את כל החוזים. יחד עם זאת, תוכניות שכבר אושרו וקיבלו היתרים אנו ממשיכים כרגיל, אלה תכניות שעברו את כל התהליך וגם אם התוצאה לא מוצאת חן בעינינו אנו מחויבים להצלחתן".

תגובת העירייה, כצפוי, יצרה תסכול בקרב תושבים שכבר החלו לקדם פרויקטים של התחדשות בנכסים בהם הם מחזיקים. "מבני הרכבת שאנו חיים בהם הם רעועים", אמר השבוע תושב שטוען כי הבדיקות בהן פצחה העירייה יוצרות עיכוב בתוכניות שלא סובלות דיחוי. "הנכסים האלה נבדקו לא אחת על ידי מהנדסים ונמצאו כי הם רקובים עד כדי כך שבמידה ויתרחש רעש אדמה רציני, שעליו מתריעים חדשות לבקרים, קיימת סכנה לאסון שניתן למנוע אותו כעת.

"העירייה עלתה על פטנט חדש־ישן", ממשיך התושב. "תחילה מחלקת ההנדסה שולחת לבעלי דירות מכתב שבו מצוין כי הבניין שלהם הוא מבנה מסוכן, שצריך שיפוץ לצורך חיזוק. אחר כך נשלחים מכתבי התראה לדיירים להם אין אמצעים לעמוד בעליות התיקון, קל וחומר בקנסות הכבדים שיבואו אחר כך, שאין ביכולתם לשלם. כלומר, תעשו חיזוק חיצוני במקום תמ"א 38, על חשבונכם. האם מישהו מאמין שזה הפתרון לעמידה ברעש אדמה?".

מה אומרים אנשי הנדל"ן?

פנינו למספר אנשי נדל"ן מקומיים והם העלו מספר בעיות הנוגעות לדעתם להתפתחות העירונית בבת ים:

1. פרוייקטים של תמ"א 38/2 אינם ישימים וכלכליים ברוב חלקי העיר, ואין זה משנה מה גודלו של הקבלן. אך אין ספק שאם על הפרוייקט יהיה אחראי קבלן קטן ,סבירות מאוד גבוהה שהוא לא יצליח לסיים את הפרוייקט ואם כבר יצליח לסיים הפרוייקט ייראה בהתאם.

2. ראשות עיריית בת ים החדשה צריכה להבין שפינוי בינוי תכליתו ומטרתו להביא לעיר, פתרונות סביבתיים, מערכות תשתיות חדשות, תוספת וייצור עוד מקומות חניה, בנייה מתקדמת וחדשנית ולשדרג את תרבות המגורים של העיר.

3. היות שהעיר בת ים בנויה טלאים טלאים, ושכונות מגורים רבות כבר אינן ראויות למגורים אין ספק שפתרון "פינוי בינוי" הוא אידיאלי ונותן את המענה האופטימלי לבת ים. לאשר תוכנית לוקח, לעיתים, 10 שנים, דווקא בכלל כל החישובים וההתחשבויות.

בונים לגובה בבת ים | צילום: א.ר.ג


4. על העירייה, בכדי לשפר את מצבה הנוכחי של העיר, לבקש בתוכניות חדשות יותר שטחי תעסוקה ממה שנתנו עד היום, אך יש לזכור כי יש למלא אותם, לעיר אזור תעשייה ענק, והוא אמור לתת מענה לשיפור ההכנסות מהארנונה.

5. העיר בת ים צמאה להתחדשות עירונית, העיר מפורקת, אזורים רבים, ישנים מאוד והתנאים שם גרועים ורק מיזמי התחדשות עירונית, יצליחו להוציא אותה ממצבה. תושבי העיר כמהים לשינוי הזה ומבינים עד כמה הם זקוקים לו.

חותכים בבשר החי

בעירייה מתעקשים כי דווקא פרויקט תמ"א 38 (2) הוא העדיף מבין כל הפרויקטים המוצעים בעיר, שכן, "לפרויקטים הללו אנו ניתן את המסלול הירוק בוועדות. תוך שנתיים מהגשת הבקשה יוכל לקום בניין חדש לרווחת התושבים. בתמ"א 38 (2) ניתן לבנות עד עשר קומות והתושבים ירוויחו בניין חדש. הלוא זה פינוי־בינוי בהיקף קטן מבניית מגדלים, והיזם ירוויח גם, גם אם לא כמו בבניית מגדלים רבי קומות".

בת ים. "אין תשתיות לקלוט תושבים חדשים" | צילום: קובי קואנקס

עוד מוסיפים בעירייה, כי באיזור התעשייה במקום לבנות מגדלים יופנו משאבים לבנייה של משרדים, שכן זו הדרך הכי טובה להגדלת קופת העירייה.

"בבניית מגדלי עסקים, לעירייה יש הוצאות מינימליות לעומת מגורים וגם ההכנסות מהארנונה גבוהות יותר. בבנייני מגורים ההוצאה העירונית גבוה יותר, שלא לדבר על זה שלעיר בת ים אין תשתיות לקלוט את כל התושבים החדשים הללו. כבר עכשיו יש מצוקת חניה גדולה בעיר ומצוקת תחבורה ופקקים שרק גדלה, כל זה ועוד פוגעים באיכות החיים של התושבים. נכון זו תוכנית קשה אבל ככה זה, גם בניתוח חותכים בבשר החי לצורך הצלת חיים".