אתמול (א') הוגשה עתירה לבג"צ נגד רשות שדות התעופה האזרחית, שרי התחבורה ואיכות הסביבה ועדת הכלכלה בכנסת ורשות שדות התעופה בדרישה להוריד את מפלס רעש המטוסים, במיוחד בשעות הלילה.

את העתירה הגישה עיריית ראשון לציון בשיתוף עיריות חולון ויהוד-מונסון ומושב משמר השבעה שתושביהם סובלים מרעש בלתי סביר של מטוסים הממריאים מנמל התעופה בן גוריון.

הרשויות הנ"ל עוסקות מזה תקופה ארוכה בנושא ואף שכרו שירותים של יועצים מומחים בתחום על מנת לבחון את הנושא על כל היבטיו. 

מטוסים מעל ראשון לציון | צילום אביב בן אור

בעתירה דורשות הרשויות, להפחית את הרעש דרמטית שכן הוא גבוה מהתקן בארץ ובעולם. כמו כן נכתב  בעתירה כי "סיפי הרעש המרביים למטוסים הממריאים מנתב"ג לא עודכנו מזה שנים וזאת למרות הגידול הדרמטי הן בהיקפי ההמראות והן בצפיפות האוכלוסין סביב נתב"ג".

לטענת העותרות לפני למעלה משנתיים וחצי נערכה בדיקה מקיפה של המשרד להגנת הסביבה, רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה אשר בסופה הומלץ לבצע הורדה של הסיפים.

אך מאז לא רק שההמלצות לא יושמו אלא שבשנים האחרונות, בהם עברו מעל לחצי מיליון מטוסים בשמי האזור, לא בוצעה ולו אכיפה אחת בגין הפרה של סיפי הרעש הקיימים.   

לעתירה צורפה חוות דעת מומחית של ד"ר אסנת ארנון, עורכת הפרק הסביבתי בנוהל לבחינת פרויקטים תחבורתיים, שבדקה את הנושא לעומקו וקבעה כי סף הרעש המירבי החל כרגע הינו בלתי סביר בעליל ובלילה בפרט ויש לשנותו בדחיפות ולהתאימו למצב כיום.

מתוך חוות הדעת שהוגשה: "רעש המטוסים הינו מקור הרעש המטריד ביותר מבין מקורות הרעש התחבורתיים והסדרתו חיונית על מנת להגן על בריאות הציבור המתגורר סביב נתב"ג ועל איכות חייו.

בשעות היום קבועים כרגע מפלסי רעש, אשר יש להגבילם במעט. הבעיה חריפה במיוחד בשעות הלילה, כיוון שרעש המטוסים מפריע מאוד למנוחה ולשינה תקינה, ולכך השפעה שלילית חריפה על תפקודו של האדם בעבודה ובלימודים ועל ניהול חייו".

לסיכום נכתב כי "חובה על הגורמים המוסמכים לקבוע בדחיפות סיפי רעש סבירים למטוסים בשעות לילה באזורי מגורים. סף הרעש המירבי החל כרגע הינו בלתי סביר בכלל ובלילה בפרט".

אז מדוע עיריית בת ים, שחלק מתושביה סובלים אף הם מהתופעה, לא הצטרפו לעתירה שעל פניו משרתת גם אותה? מהעירייה נמסר ש"מסלולי הטיסות נקבעו בתכנית מתאר ארצית לאחר שמיעת התנגדויות של כלל הערים והישובים שטיסות עוברות בשטחם, כולל עיריית בת ים.

"ע"פ תכנית המתאר שאושרה, בשטח העיר בת ים קיימת רצועה צרה יחסית של נתיב תעופה, לאורך רחוב הקוממיות וסביבתו שברובו אינו אזור מגורים.   

"בשלב זה לאור מיקום הנתיב והתדירות הנמוכה היחסית של מעבר מטוסים בשמי בת ים לא ראתה העירייה לנכון להצטרף לעתירה".