"איך היה נראה העולם לו נשים היו מנהלות אותו?" זה היה הנושא של המצגות שהציגו השבוע תלמידי כיתה ו' מפרויקט 21־20 מבית ספר "ירושלים" בבת ים. מתחילת השנה הם לומדים על מגדר ונשיות ואת המצגות הכינו התלמידים במסגרת יום לימודים מקוון, שבו כל תלמיד ישב בביתו והכין סרטון בלמידה מקוונת.

את הנושא הייחודי בחרו שלי בן עטר ומעיין קנטי, מחנכות הכיתה. התלמידים התבקשו להעלות סוגיות בנושא תוך התייחסות למקצועות נוספים שהם לומדים בבית הספר, בהם שיעורי תנ"ך, שפה והיסטוריה.

"הכיתה לומדת במסגרת פרויקט 21־20 שמאפשר לימוד חדשני ואלטרנטיבי ומאפשר לנו המורות ללמד תכנים ייחודיים", הסבירה בן עטר. "הילדים חקרו מושגים שונים שקשורים לשאלה, כגון נשיות, גבריות, מגדר, פמיניזם וזכויות נשים. הם עבדו מהבית בקבוצות ונדרשו להציג מלל מקורי".

בן עטר מספרת שמרבית התלמידים בחרו בהדגמה ייחודית, כמו משחק תפקידים והצגה. "חלק מהסרטונים הראו דוגמאות הומוריסטיות, כמו לחפש את זכויות הנשים במשחק מחבואים בטבע. הילדים הבינו דברים שכלל לא מוכרים להם, כמו מצב שבו נשים לא מורשות לצאת מהבית ונאלצות לקבל הסכמה מגבר לכל בחירה שלהן". 

ואיך הבנים בכיתה הגיבו לנושא? "הם שיתפו פעולה יפה מאוד עם הנושא הנשי הזה, הייתה קבוצה שהציגה משחק כדורגל כאשר תוך כדי מסירת כדור הם מסבירים מושגים. הבנים לקחו את זה ברצינות, ממש כמו הבנות, וזה מאוד עניין אותם. אין ספק שהם חשו מעט מאוימים ממצב שבו רק נשים שולטות והעדיפו להתמקד בשילוב - ולא ביתרון של האחד על השני".

ויויאן נורוך בת ה־11) הכינה יחד עם חברותיה סרטון שמתמקד בהבדלים שבין פמיניזם לשובניזם.

"למדנו מה זה בכלל המושגים האלה, למה הם קיימים ומי ניסה לשנות את מצב לטובת הנשים", אומרת נורוך. "הופתעתי לגלות שפעם בכלל לא היו לנשים זכויות. אני לא מדמיינת את עצמי חיה במצב כזה, ולא יודעת איך הייתי מתנהגת. אם הייתי חיה במקום שבו לנשים אין זכויות אני לא חושבת שהייתי מעיזה לעשות את מה שהן עשו, ליזום חוקים ולהתלונן, אבל כן הייתי רוצה לשנות בדרך שלי והייתי משתפת פעולה עם המחאה".

 

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו